۱۰ فرد و نهاد جمهوری اسلامی به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اضافه شدند

پنجشنبه, 3ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا با اضافه شدن ۱۰ فرد و نهاد جدید به فهرست تحریم‌های این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی موافقت کرده‌اند.

این اولین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی پس از مرگ ابراهیم رئیسی است.

رویترز هویت منابع آگاه خود را فاش نکرد اما روز چهارشنبه دوم خرداد به نقل از یکی از این منابع نوشت که این اقدام به حمایت تهران از نیروهای نیابتی مسلح خود در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ و حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه مربوط می‌شود.

این خبرگزاری جزییات بیشتری درباره اسامی و هویت افراد و نهادهای جدید تحریم شده ارائه نکرد.

جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه همچون حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن که سیاست‌های ضداسرائیلی و ضدآمریکایی دارند، حمایت می‌کند.

حماس با حمله خود به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته موجب آغاز شدن جنگ دیگری در غزه شد و شبه‌نظامیان حوثی نیز با حملات خود به کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ، تردد کشتی‌ها را در این منطقه مختل کرده‌اند.

آبان سال گذشته، وزیران امور خارجه کشورهای عضو «گروه هفت» در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواستند از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی متحد تهران مانند حماس و حزب‌الله لبنان دست بردارد.

همچنین با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در بیش از دو سال پیش، جمهوری اسلامی همکاری نظامی خود را با روسیه افزایش داد و گزارش‌هایی از ارسال پهپادهای انفجاری شاهد، ساخت ایران، به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین منتشر شد.

رهبران اتحادیه اروپا پیش از این توافق کرده بودند تحریم‌های این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی را پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل تشدید کنند.

اوایل اردیبهشت‌، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اعضای این اتحادیه درباره گسترش تحریم‌های ایران برای مقابله با برنامه پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی و نیز انتقال آن‌ها به نیروهای نیابتی تهران به توافق رسیدند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم اردیبهشت در لوکزامبورگ گرد هم آمده بودند تا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در واکنش به حمله بی‌سابقه سپاه پاسداران به خاک اسرائیل‌ برنامه‌ریزی کنند.

بورل پس از پایان این نشست گفت که اعضای اتحادیه به توافق رسیدند تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی را گسترش دهند تا شامل موشک‌ها و انتقال احتمالی آن‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی و کشورهای دیگر مانند روسیه نیز بشود.

پیش از این نشست حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک گفت: «تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در واکنش به حمله اخیر این کشور به اسرائیل باید شامل سپاه پاسداران نیز بشود.»

خانم لحبیب به خبرنگاران گفت هنوز هیچ توافقی بر سر مبنای قانونی اضافه کردن سپاه پاسداران به فهرست این اتحادیه از نهادهایی که به عنوان «سازمان‌های تروریستی» تلقی می‌شوند، وجود ندارد.

سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد و درخواست برای «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» از سوی اتحادیه اروپا بارها به ویژه از سوی چهره‌ها و گروه‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی مطرح شده است.

بورل روز ۲۸ فروردین درباره درخواست برخی وزیران امور خارجه اروپایی در مورد تحریم سپاه‌ پاسداران این گفته را تکرار کرد که: «برای تروریستی اعلام شدن، باید ادله قضایی درباره دست داشتن‌ سپاه در اقدامات تروریستی وجود داشته باشد.»

فرانسه و آلمان، دو قدرت اصلی اتحادیه اروپا، در ماه‌های اخیر از اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه صادرات کالاهای دومنظوره به ایران حمایت کرده‌اند تا در روند تولید پهپادها و موشک‌های ایران اختلال ایجاد کنند.

جمهوری اسلامی به دلیل حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و روسیه، بارها هدف تحریم‌ کشورهای غربی و متحدانشان قرار گرفته است.

یک هفته پیش، وزارت امور خارجه نیوزیلند از تحریم ۲۸ فرد و ۱۴ نهاد به دلیل حمایت آن‌ها از روسیه در جنگ علیه اوکراین خبر داد که در این فهرست تحریم، نام یک شخص و چهار شرکت ایرانی نیز قرار دارد.

احسان ایمانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت سعد سازه فراز شریف و از چهره‌های اصلی سپاه در ساخت پهپاد شاهد-۱۳۶، شرکت بهارستان کیش، فعال در توسعه و تولید پهپاد، شرکت کیمیا پارت سیوان، تامین‌کننده موتور و سامانه‌های پهپادهای سپاه، شرکت سرمد الکترونیک سپاهان، ارائه‌کننده خدمات مهندسی هوافضا به نهادهای مرتبط با نیروی قدس سپاه و شرکت شکاد صنعت آسماری، از جمله افراد و نهادهای تحریم شده هستند.

ایران اینترنشنال 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.