اکبر گنجی: تفاوتهای مرگ دو رئیس جمهور نظام از نظر خامنه ای:‌ هاشمی رفسنجانی و ابراهیم رئیسی

پنجشنبه, 3ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ganji.jpgاکبر گنجی – خبرنامه گویا

برخی تفاوت ها به قرار زیرند:

الف- پیام هایی که خامنه ای برای درگذشت این دو داد. در پیام هاشمی نوشت که خناسان وسوسه می کردند تا اختلافات این دو را افزایش دهند و هاشمی را به مقابله با نظام بکشانند، اما هیچ خللی در محبت عمیق هاشمی نسبت به من ایجاد نشد. ولی پیام برای رئیسی همه اش تعریف و تمجید از اوست.

ب- نمازی که خامنه ای برای این دو خواند. برای رئیسی سه بار عبارت «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا: خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم» را خواند و برای هاشمی حتی یکبار هم نخواند.

پ- مراسم تشییع جنازه ای که نظام برای ابراهیم رئیسی با کلی هزینه گرفت و برای هاشمی مراسم تشییع جنازه نگرفت.

ت- در مراسم رئیسی کل نظام بسیج شد که تا حدی که ممکن بود جمعیت بسیار زیادی گرد آورند، اما در مراسم هاشمی حتی موانعی ایجاد کردند که جمعیت زیادی جمع نشود.

ث- برای ابراهیم رئیسی تعداد زیادی از روسای کشورها را به تهران دعوت کردند و برای هاشمی یک نفر را هم دعوت نکردند. خامنه ای با هر یک از رهبران کشورها که دیدار کرد، بسیار از رئیسی تعریف و تمجید کرد، اما برای هاشمی یک مورد هم وجود نداشت.

ج- خامنه ای صبح چهارشنبه با خانواده رئیسی دیدار کرد و سنگ تمام گذاشت، برای هاشمی چنین نکرد. دیدارش با خانواده هاشمی چندی بعد صورت گرفت و به فرزندان هاشمی گفت که شما به نصایح پدرتان گوش نکردید، به نصایح من هم گوش نخواهید کرد. خامنه ای چهارشنبه شب هم به منزل ابراهیم رئیسی رفت.

چ- برای رئیسی تا توانست کلیپ منتشر کرد، برای هاشمی نکرد.

ح- هاشمی هرچه بیشتر از سوی مخالفان و منتقدان و رقبا نقد شد، بیشتر به سوی مخالفان رفت. رئیسی هر چه بیشتر از سوی مخالفان و منتقدان و رقبا نقد شد، به سوی خامنه ای و اقتدارگرایان بیشتر رفت.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.