شهرداری تهران ‘باید به آسیب دیدگان توفان خسارت بدهد’

سه شنبه, 13ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

tufan

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران گفته است که شهرداری پایتخت ملزم است به شهروندانی که در جریان توفان کم سابقه روز دوشنبه آسیب دیده اند، خسارت بدهد.

آقای مسجد جامعی امروز سه شنبه ۱۳ خرداد در جلسه شورای شهر تهران گفت: “بر اساس آخرین آماری که صبح امروز به دست بنده رسیده است ۵ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند که جا دارد شهرداری تهران اقدامات قانونی را در حوزه بیمه حوادث مترقبه برای این افراد انجام بدهد.”

tufan2

سرعت این توفان که ۵۸ مجروح بجای گذاشت در برخی مناطق شهر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رسید.

احمد صادقی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران در مورد علت مرگ این پنج نفر گفت که دو نفر از آنها از ارتفاع پرت شده‌‎‌اند، دو نفر بر اثر سقوط اجسام کشته شده‌اند و علت مرگ نفر پنجم هنوز مشخص نشده است.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به عدم اطلاع رسانی درباره توفان بویژه از طرف سازمان هواشناسی و آتش نشانی و دیگر سازمان‌های امداد رسان انتقاد کردند.

این در حالیست که مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفته است که درباره “توفان روز گذشته تهران از قبل اطلاعیه داده بودیم.”

آقای اکبر پور گفت: “سازمان هواشناسی شهر تهران سرعت باد یا توفان را نمی‌تواند از قبل اعلام کند و بعد از اینکه توفان رخ می‌دهد سرعت آن را اعلام می‌کند ولی اطلاعیه‌ها به استان‌ها اعلام شده است.”

این در حالیست که محمداصغری، کارشناس سازمان هواشناسی به خبرگزاری فارس گفته است: “تکنولوژی ادوات پیش‌بینی هواشناسی در ایران پیشرفته نیست و فقط یک تا دو ساعت قبل از توفان می‌توان آن را پیش‌بینی‌ کرد.”

معصومه آباد، دبیر کمیته ایمنی شورای شهر تهران می‌گوید اگر هشدارهای لازم در مورد توفان داده شده بود و سازمانهای امدادی و شهروندان آمادگی بیشتری داشتند، پنج نفر جان خود را از دست نمی‌دادند.

به گفته خانم آباد، اتاق‌های خانه‌های ایمنی در سراهای محله “به قالی‌شویی‌ها اجاره داده شده” و در صورت اطلاع‌رسانی هم، شهروندان نمی‌توانستند از آنها استفاده کنند.

به گفته خانم آباد در این توفان که ۱۵ دقیقه طول کشیده ۳۵۰ حادثه در شهر رخ داده است: “روز گذشته در مقابل ساختمان جام جم صدا و سیما آب به راه افتاده بود و سطح خیابان را موش فرا گرفته بود و شهر به شهر موشها بدل شده بود.”

خانم آباد همچنین گفت که سازه های محافظ در ساختمانها باید ایمن شوند و در این زمینه نظام مهندسی باید توجه بیشتری کند.
محمد عزیز اوقلی، مدیر کل هواشناسی استان تهران هم توفان شدید همراه گرد و خاک و شن و رگبار و رعد و برق را “غافلگیرکننده” خواند و گفت با وجود پیش بینی، “شدت توفان را نمی دانستیم و مسئولان نیز تصور نمی‌کردند که شدت وزش باد تا این حد باشد.”

“نقشه‌های هواشناسی ما وزش باد شدید را نشان می‌دهند، اما سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست.”

به گفته آقای عزیزاوقلی، وزش بادی با این سرعت در چند سال اخیر در تهران سابقه نداشته است.

اما احمد صادقی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: “این طوفان همه را غافلگیر کرد. این موارد قابل پیش‌بینی است و باید هشدار می‌دادند ولی هشدار ندادند.”

آقای صادقی گفت که سازمان هواشناسی می‌گوید ما پیش‌بینی بارندگی و شدت آن را داشتیم، اما امکان سنجش سرعت باد را به طور دقیق نداشتیم.

“حتی اگر این فرضیه هم درست باشد آنها می‌توانستند حداقل در زمانی که این توفان در تهران اتفاق افتاد و بعد به سمت قم در حال حرکت بود به قم هشدار می‌دادند که به آنها هم هشدار ندادند.”

بنا به اعلام سازمان مدیریت بحران کشور، توفان امروز و فردا در تهران و ۲۱ استان ایران ادامه خواهد داشت اما شدت آن کمتر خواهد بود.

نصرالله منصور‌شیرازی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اعلام کرده است که “تمامی پروازهای این فرودگاه طبق برنامه و بدون هیچ اختلالی انجام می‌شود”

به گفته آقای منصورشیرازی توفان دیروز “۲۰ پرواز را با تاخیر” روبرو کرد و چهار پرواز فرودگاه مهرآباد هم در اصفهان به زمین نشستند اما پس از بهبود وضعیت جوی به تهران برگشتند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.