بازداشت هفت نفر در فومن به دلیل اظهار نظر درباره مرگ رئیسی

شنبه, 5ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

فرمانده انتظامی فومن از شناسایی و بازداشت ۶ مرد و یک زن در این شهرستان خبر داد و اتهام آن‌ها را انتشار «محتوای توهین‌آمیز نسبت به شهدای خدمت» اعلام کرد.

«شهدای خدمت» عنوانی است که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای اشاره به ابراهیم رییسی و همراهان او به کار می‌برد که روز ۳۰ اردیبهشت در جریان سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

سرهنگ حمیدرضا فیضی، پنجم خردادماه به رسانه‌های ایران گفت در پی انتشار «محتوا، مطالب و تصاویر توهین‌آمیز نسبت به شهدای خدمت در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» هفت نفر طی عملیات‌های جداگانه در شهرستان فومن شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فومن گفت: «متهمان» که شش مرد و یک زن هستند پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

همزمان، رئیس پلیس فتا هم اعلام کرد یک شهروند ساکن غرب تهران به دلیل «توهین به ساحت شهدای خدمت در فضای مجازی» بازداشت شده است.

شاهین حسنوند با بیان اینکه صفحه اینستاگرامی این فرد «شش هزار دنبال‌‌کننده» دارد،‌ به خبرگزاری مهر گفت این فرد «پس از حذف محتوای مجرمانه، ابراز ندامت و استوری عذرخواهی از خانواده معظم شهدا، جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد».

خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی، هم در گزارشی به نقل از بابک نونهال، دادستان عمومی و انقلاب مشگین‌شهر در استان اردبیل، از دستگیری یک شهروند فعال در شبکه‌های اجتماعی در این شهرستان خبر داد.

نونهال گفت که او پس از «صدور دستورات قضایی قاطع، رصدهای فنی و اطلاعاتی ماموران وزارت اطلاعات و با اقدام میدانی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی مشگین‌شهر»، بازداشت شده است.

از زمان انتشار خبر مرگ رئیسی بر اثر سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، دست‌کم ۱۳ شهروند و فعال مدنی که درباره‌ مرگ ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر کردند در ملکان، تبریز، لاهیجان، سبزوار قم، فومن و تهران بازداشت شدند.

پیش‌تر وحید مجید، رئیس پلیس فتا، سه‌شنبه یکم خرداد اعلام کرده بود که ۸۰ کاربر فضای مجازی و وبسایت را به دلیل «انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد» شناسایی و برای ۳۵ نفر پرونده قضایی تشکیل داده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری استان کرمان نیز سه روز پیش اعلام کرد که به «۲۵۴ نفر» به دلیل انتشار مطالب «توهین‌آمیز» با همکاری سازمان اطلاعات سپاه «تذکر و ارشاد تلفنی داده شده و در خصوص هشت نفر نیز احضار قضایی صورت گرفته است».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.