درخواست معاون وزیر بهداشت برای ۴ برابر شدن مالیات سیگار

یکشنبه, 6ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

امحاء سیگارهای قاچاق در تهران

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در «هفته ملی بدون دخانیات» خواستار چهار برابر شدن مالیات سیگار شد و گفت سالانه ۵۰ هزار مرگ در ایران، به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات رخ می‌دهد.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز شنبه پنج خرداد در نشستی خبری گفت مالیات سیگار باید افزایش یابد زیرا سیگار «بسیار زیان‌آور و خانمان‌سوز» است.

او گفت شکل و شمایل مصرف سیگار تغییر کرده است و جامعه هدف تبلیغات صاحبان صنایع دخانی، جوانان، دانش‌آموزان و بانوان شده‌اند.

پیش از این محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران گفته بود: «استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشورند.»

معاون وزیر بهداشت در نشست خبری خود تاکید کرد شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» است.

فرشیدی میزان مرگ‌و‌میر سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور را «معادل ۵۰ هزار نفر» اعلام کرد.

جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در همین نشست خسارت سالانه مصرف دخانیات در ایران را «بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان» برآورد کرد.

برخی مقامات، گردش مالی دخانیات در ایران را سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

پلمب مراکز عرضه سیگار الکترونیک در ایران

فرشیدی در نشست خبری خود از مخالفت وزارت بهداشت با تولید و فروش سیگار الکترونیک خبر داد و گفت مراکز عرضه سیگار الکترونیک پلمب می‌شوند.

او مضرات سیگار الکترونیک را از سیگارهای کلاسیک بیشتر دانست و گفت این نوع از سیگارهایی که در ایران فروخته می‌شوند، کالاهای قاچاق هستند.

جندقی نیز بر ضرر سیگارهای الکترونیکی تاکید کرد و گفت: «برخی افراد متقاضی تولید سیگار برگ و فروش سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند اما وزارت بهداشت با تمام خواسته‌ها از این دست مخالفت می‌کند.»

سیگار الکترونیک نسبت به سیگارهای کلاسیک عمر کمتری دارد و تحقیق‌های انجام شده درباره آن کم‌تر و غیر‌قطعی‌تر است.

روزنامه سان پیش‌تر درباره نتایج تحقیق جدیدی در این زمینه نوشت استنشاق دست‌دوم بخار سیگارهای الکترونیکی نیز خطرات بسیاری به همراه دارد.

راهکار جمهوری اسلامی برای کاهش اعتیاد به سیگار در ایران، طرحی تحقیقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با نام «قلیان اکسیژن» است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست.

گفته می‌شود در قلیان اکسیژن از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N2O استفاده می‌شود.

ان‌دو‌اُ یا همان نیتروز اکسید، گاز خنده‌آور است که در دسته گازهای گلخانه‌ای، سمی و آسیب‌رسان به سیستم عصبی انسان قرار دارد.

قاچاق سیگار در ایران زیر نظر مقام‌های حکومتی

علیرضا بیات، معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این گفته بود درباره بازار سیگارهای قاچاق، اطلاعات شفاف و دقیقی وجود ندارد lما حجم زیادی از سیگارهای برنددار به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

در سال ۱۳۹۳ نیز موضوع واردات رسمی سیگار مارلبرو به ایران خبرساز شد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته بود فیلیپ موریس، تولید کننده مارلبرو، باید در آینده به صورت رسمی در ایران نمایندگی داشته باشد.

در سال ۱۳۸۶ حسن موسوی، یکی از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی، شرکت «انتظار ایرانیان» را برای واردات رسمی این سیگار ثبت کرده بود.

خبرگزاری ایسنا در سال ۱۳۹۰ در گزارشی با عنوان «سلطان بازار سیگار ایران کیست؟» نوشت که مارلبرو به همراه وینیستون و کنت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار ایران را در اختیار دارند.

محمدرضا تاجدار، رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی در سال ۱۴۰۰ خواستار آن شده بود که برای جلوگیری از قاچاق سیگار مارلبرو، واردات آن قانونی شود یا اینکه این سیگار در ایران به صورت مشترک با شرکت خارجی تولید شود.

پیش از این نام برخی نهادهای رسمی و مقام‌های جمهوری اسلامی در واردات سیگار مطرح شده است.

حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که به صورت رسمی برای تامین بودجه خود سیگار وارد کرده است.

محمد نوریزاد، فعال سیاسی، خرداد سال ۱۴۰۰ خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس وقت قوه قضاییه نوشت که طه طاهری، با نام مستعار مسعود صدرالاسلام، فرمانده سابق اطلاعات نیروی انتظامی و غلامحسین رمضانی، رییس وقت دفتر عمومی‌ حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا، در ساماندهی قاچاق سیگار نقش دارند.

محمد‌حسین آقاسی، وکیل خانواده رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی و افسر اف‌بی‌آی گفته بود «او ظاهرا مشغول تحقیق درباره قاچاق سیگار بوده» است.

لوینسون پس از پروازی که از دوبی به جزیره کیش داشت، در اسفند سال ۱۳۸۵ ناپدید شد.

خانواده این مامور بازنشسته اف‌بی‌آی در فروردین سال ۱۳۹۹ در صفحه فیس‌بوک‌‌ خود خبر درگذشت او را اعلام ‌کردند.

ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.