نگرانی‌ها در خصوص افزایش مهاجرت نیروی کار صنعت نفت از ایران

دوشنبه, 7ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

آرش نجفی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نسبت به روند رو به رشد مهاجرت نیروی کار صنعت نفت و «خسارت غیرقابل جبران» این پدیده برای کشور هشدار داد.

نجفی روز یک‌شنبه ششم خرداد در مصاحبه‌ با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «یک کارگر فنی و نیروی ماهر در کشور حداقل تا سن ۲۵ سالگی تحصیل می‌کند و پنج تا ۱۰ سال هم حرفه‌ای‌گری کرده و تجربه‌اندوزی می‌کند تا نیروی ماهر باشد؛ یعنی به ازای فرار مغز و نیروی ماهر ۳۵ سال عمر را از دست می‌دهیم.»

او افزود برای جایگزین کردن نیروی ماهر در صنعت نفت باید ۱۵ سال هزینه شود.

در سال‌های اخیر وخامت اوضاع اقتصادی و تشدید اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از ایرانیان را به سوی مهاجرت سوق داده است.

سمیه گلپور، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به افزایش میزان مهاجرت کارگران مهارتی از ایران به کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عراق و عمان هشدار داد.

نجفی در ادامه مصاحبه خود گفت اگر اقدامی جدی برای کاهش روند مهاجرت نیروی کار صنعت نفت صورت نگیرد، ایران در حوزه نیروی انسانی با «مشکل جدی» روبه‌رو خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: «متاسفانه به سادگی نیروهای ماهر و متخصص را از دست می‌دهیم. تمام تجارب و سعی و خطا در داخل کشور ما انجام می‌شود، تمام دستاوردها و ماحصل در دیگر کشورها ارائه می‌شود و این بزرگترین باخت اقتصادی یک کشور است.»


پیش‌تر و در آبان‌ماه سال گذشته، رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به افزایش شدید درخواست‌های ایرانیان برای کار، تحصیل یا پناهندگی در خارج از کشور اعلام کرد ایران در حال گذراندن مرحله «مهاجرت دسته‌جمعی کنترل‌نشده» است.

نجفی همچنین به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی در سالیان اخیر پرداخت و تاکید کرد نمی‌توان از نیروی کار صنعت نفت انتظار داشت «در برابر وسوسه حقوق بالا در کشورهای دیگر مهاجرت نکند».

او اضافه کرد: «وقتی معیشت و ارزاق [در ایران] را مقایسه می‌کنیم، با شهری مثل دبی یکی است، یعنی هزینه‌های دو کشور یکسان و درآمدها بسیار متفاوت و یک‌‍‌چهارم امارات است و همین باعث می‌شود از پرستار تا تکنسین فنی و متخصص به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه جذب شوند.»

کارگران و کارکنان صنعت نفت و پتروشیمی ایران بارها در ماه‌های گذشته در اعتراض به شرایط کاری خود دست به تجمع زده‌اند. 

در فروردین‌ماه سال جاری فاطمه موسوی ویایه، جامعه‌شناس و پژوهش‌گر مسایل اجتماعی از رشد ۱۴۰ درصدی آمار مهاجرت جوانان متخصص در یک سال اخیر خبر داد.

موسوی هشدار داد بسیاری به دلیل ناامیدی از «تغییر و اصلاح دولت» به «استراتژی خروج» متوسل می‌شوند: «آن‌ها که مهاجرت می‌کنند، از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند و به همین دلیل کشور را ترک می‌کنند.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.