«یک میلیون» فلسطینی از رفح گریخته‌اند؛ نگرانی عمیق واشینگتن از حمله هوایی اسرائیل

چهارشنبه, 9ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشینگتن نگرانی عمیق خود از حمله هوایی اسرائیل به رفح را به اطلاع دولت این کشور رسانده و خواستار تحقیقات فوری پیرامون این حادثه شده است.

همزمان سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که از آغاز پیشروی نیروهای اسرائیلی در رفح بیش از یک میلیون فلسطینی طی سه هفته از این شهر جنوب غزه گریخته‌اند.

علی‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی با تهاجم ارتش اسرائیل به شهر رفح که پناهگاه حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی آواره شده بود، گزارش‌ها حاکی از پیشروی تانک‌های اسرائیلی تا مرکز این شهر است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت عملیات نظامی اسرائیل در رفح تا به امروز به وسعت عملیاتی که در مرکز و شمال غزه انجام داده، نبوده است.

دولت بایدن بارها به اسرائیل نسبت به تهاجم نظامی گسترده به رفح هشدار داده است.

آقای میلر عنوان کرد که ایالات متحده از اسرائیل به تاکید می‌خواهد که بر تعهدات خود نسبت به اجرای کامل قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند بماند، اثرات عملیات‌های خود بر غیرنظامیان را به حداقل برساند و اجازه ورود حداکثری کمک‌های بشردوستانه به نوارغزه را بدهد.

با حمله هوایی شامگاه یکشنبه اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی در یکی از محلات غربی رفح که ۴۵ کشته بر جای گذاشت، خشم جهانی نسبت به این عملیات افزایش یاقته است.

اسرائیل می‌گوید که دو مقام ارشد گروه افراطی حماس را در این اردوگاه هدف قرار داده و قصد نداشته است که به غیرنظامیان آسیبی وارد کند. اما رهبران جهانی می‌گویند که از تصاویر آتش‌سوزی چادرهای آوارگان فلسطینی بر اثر این حمله وحشت‌زده شده‌اند.

متیو میلر تاکید کرد، اسرائیل نباید به مناطقی که به عنوان پناهگاه برای فلسطینی‌ها اختصاص یافته و به آن گفته شده است که به آنجا بروند، حمله کند و افزود که البته اسرائیل می‌گوید چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «ما عمیقا از این حادثه مرگبار تراژیک در رفح که آخر هفته رخ داد متاسفیم.»

وی افزود: «اسرائیل از این حق برخوردار است که تروریست‌های حماس را که دستشان به خون غیرنظامیان آغشته است، تعقیب کند، و به من نظر می‌رسد که هدف اسرائیل نیز تاکنون همین بوده است، و حماس نیز نباید خود را پشت غیرنظامیان پنهان کند. اما اسرائیل در عین حال این تعهد را دارد که هر آن‌چه امکان دارد انجام دهد تا در جریان عملیات‌های خود، آسیب به غیرنظامیان به حداقل برسد.»

متیو میلر در نهایت گفت که کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غزه همچنان با چالش‌های زیادی همراه است.

رفح تا پیش از حمله نظامی اسرائیل یکی از مبادی اصلی ورود کمک‌های ذانسان‌دوستانه به نوار غزه بود، شهری در مجاورت مصر که به پناهگاه اصلی آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، اونروا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که از شش ماه مه و آغاز تهاجم نظامی زمینی اسرائیل به رفح، بیش از یکی میلیون فلسطینی از آن گریخته‌اند.

جولیت توما، سخنگوی اونروا، در نشستی خبری گفت که مناطق شمالی رفح که دفاتر اصلی سازمان ملل و اونروا در آنجا قرار دارد، شبانه هدف بمباران شدید واقع شده است.

وی عنوان کرد: «مردم کاملا وحشت‌زده هستند. بسیاری از مردم در حال فرار به الواصی و همچنین مناطق مرکزی غزه از جمله دیرالبلح هستند.»

او همچنین اضافه کرد که در سه هفته گذشته بیش از ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه بار خود را به مردم نیازمند تحویل داده‌اند اما این صرفا به مانند «قطره‌ای در اقیانوس» است.

سازمان ملل بارها نسبت به بروز قحطی شدید در نوار غزه و گسترش تلفات انسانی در این منطقه هشدار داده است. طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در تهاجم اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و تایم اسرائیل؛ س.ن

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.