علی مقصدجو قهرمان پاورلیفتینگ؛ شکنجه‌اش کردند تا با بازجو خبرنگاران صحبت کند

پنجشنبه, 10ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

پیام یونسی‌پور

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید «علی مقصدجو» پس از ۶۸ روز بازداشت انفرادی و بازجویی، ۱۸ کیلو کاهش وزن داشته و از ناحیه کمر و زانو به شدت آسیب دیده است
منبع «ایران‌وایر» می‌گوید «علی مقصدجو» پس از ۶۸ روز بازداشت انفرادی و بازجویی، ۱۸ کیلو کاهش وزن داشته و از ناحیه کمر و زانو به شدت آسیب دیده است
 

«علی مقصدجو»، قهرمان پاورلیفتینگ کشور و کارمند سابق بخشداری قرچک و اتحادیه اصناف روز ۱۵ تیر ۱۴۰۱ توسط ضابطین وزارت اطلاعات با خشونت بازداشت شد. میزان خشونت در زمان بازداشت و پس از آن، شکنجه‌های فیزیکی در حدی بوده‌اند که قهرمان پاورلیفتینگ و مربی بدن‌سازی کشور از ناحیه‌های کمر و زانو دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی می‌شود. یک منبع آگاه به «ایران‌وایر» می‌گوید علی مقصدجو و خانواده‌اش در تمام ماه‌های اخیر زیر شکنجه‌های روحی و روانی قرار داشته‌اند.

**** 

«علی مقصدجو» متولد ۱۳۵۵ است. بیش از آن‌ که او را به عنوان کارمند بخشداری قرچک و یکی از اعضای اتحادیه اصناف کشور بشناسند، به عنوان مربی و قهرمان پاورلیفتینگ استان تهران و رقابت‌های کشوری شناخته می‌شد.

ماموران وزارت اطلاعات و ضابطین وزارت دفاع او را پانزدهم تیر ۱۴۰۳ با خشونت بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان «اوین» منتقل کردند. او بیش از سه ماه به اتهامات اثبات نشده‌ای، از جمله «جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی شده و قرار دادن آن در اختیار دیگران»، «فعالیت تبلیغاتی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» در زندان اوین مورد بازجویی‌هایی توام با شکنجه‌های روحی و روانی قرار گرفت.

طبق گفته منبع «ایران‌وایر»، ماموران وزارت اطلاعات در یورش به منزل مقصدجو، وسایلی، از جمله لپ‌تاپ کاری و لپ‌تاپ شخصی او، تلفن همراه شخصی همسرش، تب‌لت پسر کوچک‌شان و همین طور تلفن همراه پسر بزرگش را با خود می‌برند.

این منبع نزدیک به خانواده علی مقصدجو می‌گوید تلفن همراه همسر او که توسط نیروهای امنیتی ضبط شد، متعلق به محل کار همسرش بوده است. 

همچنین پسر ۱۳ ساله مقصدجو که در آن زمان ۱۱ ساله بوده، به دلیل ضبط شدن تب‌لت او و عدم دسترسی به اپلیکیشن «شاد» در مدرسه، با مشکل مواجه شده بود. 

مشکلات مشابهی برای پسر بزرگ‌شان که هم‌اکنون ۲۳ ساله و دانشجوی کارشناسی حسابداری است نیز در دانشگاه به وجود آمده است.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید پس از آن‌‌ که همسر علی مقصدجو برای تحویل گرفتن وسایل شخصی‌شان مراجعه می‌کند، بیش از سه ساعت مورد بازجویی ماموران وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد و در نهایت، پس از هفت ماه، ابزارهای ارتباطی ضبط شده را به آن‌ها تحویل می‌دهند.

منبع «ایران‌وایر» میزان جراحات وارد شده به علی مقصدجو در زمان بازداشت را به حدی جدی عنوان می‌کند که بلافاصله نیاز به درمان و جراحی پیدا کرده است. اما با انتقال او به بیمارستان در هفته‌های نخست مخالفت می‌شود. مقصوجو ۶۸ روز بدون مرخصی و با کمر و زانویی به شدت آسیب دیده در بازداشتگاه می‌ماند.

پس از آن، با قرار وثیقه تا برگزاری دادگاه آزادش می‌کنند. براساس تصاویری که به «ایران‌وایر» رسیده‌اند، شکل ظاهری علی مقصدجو پس از ۶۸ روز بازداشت و شکنجه، تفاوت‌هایی محسوس پیدا کرده است.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید خانواده او در زمان بازداشت متوجه کاهش ۱۸ کیلوگرمی وزن این قهرمان سابق پاورلیفتینگ می‌شوند.

مقصدجو خرداد ۱۴۰۲ توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به دلیل اتهاماتی از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده و قرار دادن آن‌ها در اختیار دیگران» به دو سال حبس محکوم شد که در نهایت از سوی دادگاه تجدیدنظر به یک سال و شش ماه کاهش یافت.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید: «آقای مقصدجو هیچ‌یک از اتهاماتش را نه در زمان بازجویی و نه در دادگاه نپذیرفت. با این حال و با وجود در دست نبودن هیچ گونه اطلاعات و اتهاماتی، دادگاه انقلاب او را به حبس محکوم کرد.»

همچنین گفته شده است یکی از دلایل فشارهای بازجویان و ضرب و شتم بیشتر این قهرمان پاورلیفتینگ، تن ندادن به اعتراف اجباری در حضور بازجوخبرنگاران صداوسیما بوده است.

علی مقصدجو در تمام دوران بازداشت و روند دادگاهی، اجازه برخورداری از وکیل را نداشت. او از سوم تیر ۱۴۰۲ برای اجرای حکم یک سال و شش ماه زندان خود به زندان اوین منتقل شد.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید نهادهای قضایی و مسوولان زندان به دلیل غیبت ۱۲ روزه در آخرین مرخصی که به دلیل ادامه درمان کمر و زانوی صدمه دیده‌اش بوده است، با هرگونه مرخصی او برای جراحی و درمان مخالفت می‌کنند.

طبق گفته منبع «ایران‌وایر»، وضعیت جسمانی او در روزهای گذشته وخیم و نگران کننده شده است.

ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.