رشد ۷۴درصدی خروج پول از بازار سرمایه ایران در هفته گذشته

جمعه, 11ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن
دقیقه
رشد ۷۴درصدی خروج پول از بازار سرمایه ایران در هفته گذشته

در هفته گذشته، با تداوم ریزش شاخص کل بورس در تهران و شهرستان‌ها، روند خروج سرمایه هم شدت بیشتری گرفت.

بررسی‌های وبسایت اقتصادی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که در هفته اول خردادماه جمعا ۱/۶۱۹ میلیارد تومان، پول حقیقی راه خروج از بازار سرمایه را در پیش گرفته است. به این ترتیب به صورت میانگین، روزانه ۳۲۴میلیارد تومان از بازار بورس تهران خارج شده است. این یعنی ۷۴درصد، رشد فرار سرمایه نسبت به هفته پیش از آن.

با وجود اعمال محدودیت دامنه نوسان در هفته گذشته، بورس با ریزش های سنگین کار خود را آغاز کرد و در همان روز اول، شاخص کل در آستانه سقوط از مرز روانی ۲میلیون واحدی قرار گرفت.

در نهایت شاخص کل ۱/۳۱درصد بازدهی منفی داشته و سقوط ۱/۲۳ درصدی را تجربه کرد.

پایان اردیبهشت، پس از مرگ ابراهیم رییسی، دامنه نوسان ۲درصدی بر بازار سرمایه اعمال شد . هدف از اعمال دامنه نوسان،  کنترل هیجانات و حفظ ارزش سرمایه و جلوگیری از ریزش شاخص کل اعلام شد.

اما علیرغم اعمال دامنه نوسان، خروج سرمایه رشد ۷۴درصدی پیدا کرد تا جایی که بسیاری از کارشناسان، آثار تصمیمات دولت بر بورس را مخرب‌تر از جنگ می‌دانند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در این ارتباط می‌گوید: «تبعات و نتیجه سیاست گذاری‌های گروه اقتصادی دولت به‌وضوح در عملکرد بازار سهام نشان داده می شود. حتی نتایج تصمیمات سیاست گذار آثار مخرب‌‌تری نسبت به جنگ داشت. هدایت پول به خرید اوراق، عایدی جز ریزش بورس به دنبال نداشت. علاوه بر این تداوم محدودیت دامنه نوسان پیام مشخص خروج پول دارد. در چنین شرایطی سهامدار فکر می‌کند اگر با ۲ درصد ریزش مواجه شود بهتر از درصدهای بالاتر است».

ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.