کاهش تقاضا برای گوشت ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در ایران

یکشنبه, 13ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران، از کاهش تقاضا برای آبزیان به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

یوسف‌خانی روز یکشنبه ۱۳ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت: «جریان حاکم بر بازار انواع آبزیان از جمله ماهی این است که قیمت انواع ماهی پرورشی و صیدی این اقلام بالاتر از قدرت خرید مردم است.»

او افزود در حال حاضر در تمام فصول سال با کاهش تقاضا برای ماهی‌های صیدی و پرورشی روبه‌رو هستیم.

به گفته این مقام صنفی، قیمت ماهی‌ها نقش مهمی در انتخاب مردم دارد و با توجه به اینکه قیمت ماهی‌های پرورشی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر از ماهی‌های صیدشده است، تقاضا برای آنها نیز بیشتر است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داد که اکنون قیمت هر کیلو ازون‌برون ۶۷۵ هزار تومان، هر کیلو ماهی پرورشی سالمون ۲۴۰ هزار تومان و هر کیلو ماهی پرورشی قزل‌آلا ۲۳۰ هزار تومان است.

همچنین ماهی سرخو هر کیلو ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و انواع میگوی تازه به طور متوسط کیلویی ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این اولین بار نیست که مقامات صنفی، مراکز دولتی و رسانه‌ها از کاهش خرید ماهی و دیگر مواد پروتئینی در ایران خبر می‌دهند.

پیشتر نایب رییس سندیکای کنسروسازی ایران گفته بود که تن ماهی غذای کارگری و دانشجویی بود، در حال حاضر خیلی از مردم به خاطر قیمت بالا، تن ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند.

در آستانه سال نو، برخی مخاطبان با ارسال پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال از حذف گوشت قرمز گفتند و یکی از مخاطبان گفت: «مجبور شدیم شیر، ماست، برنج ایرانی و ماهی را هم حذف کنیم.»

اوایل سال جاری، مرکز آمار ایران با انتشار تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۲، در بین کالاها انواع گوشت را با تورم ۵۰.۹ درصدی پیشتاز در افزایش قیمت اعلام کرد.

مرکز آمار ایران روز شنبه ۱۲ خرداد نیز اعلام کرد که از میان ۵۳ کالاهای خوراکی در اردیبهشت، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل، مربوط به اقلام گوشت گوسفند، گاو و گوساله است.

رسانه‌های حامی دولت جمهوری اسلامی پس از مرگ ابراهیم رئیسی تلاش کردند با برجسته کردن رشد پنج درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ میلادی، این امر را به عنوان موفقیت رئیسی بدانند.

این در حالی است که بنا بر ارزیابی کارشناسان، هیچ یک از محرک‌های تولید ناخالص داخلی ذکر شده تاثیر مثبتی بر معیشت مردم نداشته و پایدار نیستند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.