مشاور نتانیاهو: طرح بایدن برای غزه «توافق خوبی نیست» اما اسرائیل آن را می‌پذیرد

یکشنبه, 13ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ارتش اسرائیل در غزه

ارتش اسرائیل در غزه

مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه سیزدهم خرداد، تایید کرد که اسرائیل چارچوبی را برای پایان دادن به جنگ غزه پذیرفته است که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه شده «ضمن آن که این طرح ناقص است» و به «کار بسیار بیشتری» نیاز دارد.

اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاست خارجی نتانیاهو، در مصاحبه‌ای با ساندی تایمز بریتانیا، گفت پیشنهاد بایدن «توافقی بود که ما با آن موافقت کردیم البته توافق خوبی نیست، اما ما واقعاً می‌خواهیم گروگان‌ها آزاد شوند، همه آنها.»

او با بیان این که «جزئیات زیادی باید بررسی شود»، افزود که شرایط اسرائیل از جمله «آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس به عنوان یک سازمان تروریستی نسل‌کش» تغییر نکرده است.

جو بایدن روز جمعه طرح سه مرحله‌ای خود را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارائه داد. او گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌های اسیر در دست حماس است و پس از آن طرفین در مورد توقف بی‌پایان خصومت‌ها در مرحله دوم که در آن گروگان‌های زنده باقی مانده آزاد می شوند، مذاکره خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌گوید که به نظر می‌رسد که این توالی نشان می‌دهد که حماس به ایفای نقش در مذاکرات با میانجیگری مصر و قطر ادامه خواهد داد و این بستر یک درگیری بالقوه با اسرائیل خواهد بود که برای از سرگیری عملیات با هدف از بین بردن این گروه اسلامگرای مورد حمایت حکومت ایران مصمم است.

اصرار اسرائیل بر این است که فقط در مورد توقف موقت جنگ تا نابودی حماس بحث خواهد کرد. حماس که نمی‌خواهد انعطاف‌پذیری نشان دهد، می‌گوید که گروگان‌ها را تنها در مسیری برای پایان دائمی جنگ آزاد خواهد کرد.

بایدن در سخنرانی خود گفت که پیشنهاد اخیرش «یک روز بعد» بهتری را در غزه بوجود می‌آورد بدون آن که حماس در قدرت باشد. او در مورد چگونگی تحقق این امر توضیح بیشتری نداد و اذعان کرد که «تعدادی از جزئیات برای مذاکره برای انتقال از مرحله یک به دو وجود دارد.»

فالک موضع نتانیاهو را تکرار کرد که «تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش‌بس دائمی وجود نخواهد داشت.»

نتانیاهو تحت فشار است تا دولت ائتلافی خود را دست نخورده نگه دارد. دو عضو کابینه او که رویترز «راست افراطی» خوانده تهدید کرده‌اند که در اعتراض به هر توافقی که به نظرشان حماس را در امان نگه می‌دارد، دولت را ساقط خواهند کرد.

جو بایدن در سخنان روز جمعه خود که طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس را ارائه داد از رهبری اسرائیل خواست در برابر فشار کسانی که در اسرائیل برای ادامه جنگ «به طور نامحدود» فشار می‌آورند، مقاومت کنند.

او افزود: «آنها می‌خواهند غزه را اشغال کنند. می‌خواهند سال‌ها به جنگ ادامه دهند و گروگان‌ها برای آنها اولویت ندارند. من از رهبری اسرائیل خواسته‌ام که با وجود هر فشاری که وارد می‌شود، پشت این توافق بایستد.»

او از رهبران اسرائیل درخواست کرد که فرصت آتش‌بس را از دست ندهند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش تاکید کرد که شبه نظامیان حماس «دیگر قادر نیستند» حمله‌ای گسترده به اسرائیل را مانند حمله ۱۵ مهر انجام دهند. او از اسرائیل و حماس خواست تا برای آزادی حدود صد گروگان باقی مانده و تحویل پیکرهای حدود ۳۰ گروگان کشته شده توافق آتش‌بس را بپذیرند.

اما مقامات اسرائیلی توافق را به عنوان بازگشت به وضعیت قبل از ۱۵ مهر رد کرده‌اند. زمانی که حماس مورد حمایت حکومت ایران و متعهد به نابودی اسرائیل با هجوم به جنوب اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت.

شماری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن و اسرائیل حماس را سازمانی تروریستی معرفی کرده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.