تحصن و اعتراضات صنفی کارگران در بافق و اردبیل

جمعه, 16ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

kargar-bafgh

کارگران ایرانی کماکان با مشکل حقوق معوقه، اخراج یا واگذاری واحدهای کاری مواجهند. بیش از ۲۵۰۰ کارگر سنگ آهن مرکزی بافق در واکنش به خصوصی‌سازی این شرکت تحصن کرده‌اند. کارگران ذوب آهن اردبیل هم چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند.

کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در واکنش به عرضه ۵ / ۲۸ درصد از سهام این شرکت در فرابورس، دست از کار کشیده‌اند. تحصن این گروه از ۲۷ اردیبهشت شروع شده و اعتراضی است به خصوصی‌‌سازی واحد کاری‌شان.

سخنگوی شورای شهر بافق به خبرگزاری”ایلنا” گفته که شرکت فولاد خوزستان در مزایده فرابورس شرکت سنگ آهن برنده شده و ۵ / ۲۸ درصد سهام آن را گرفته‌ است. محمد عباسی بافقی می‌گوید: «کارگران معترض معتقدند که این میزان سهام باید هم‌چنان دولتی بماند و سود آن به توسعه بافق اختصاص یابد یا به شرکت تعاونی توسعه بافق واگذار شود.»

بافقی افزوده که مقامات دولتی استان یزد ابتدا به کارگران قول دادند برای جلوگیری از این واگذاری به آنها کمک کنند: «اما به نظر می‌رسد درحال وقت‌کشی برای انصراف کارگران از ادامه اعتراض صنفی هستند.»

تحصن کارگران سنگ‌آهن بافق در حالی وارد سومین هفته خود شده که کار مدوام آنها در معادن شهرستان بافق با عوارض جسمانی و شیوع بیماری همراه بوده است. آنها خواستار رفع محرومیت‌های منطقه، جاده‌های مناسب، توسعه و عمران شهرستان بافق و بالا بردن فناوری مربوط به فرآوری سنگ‌‌های استخراجی نیز هستند.

محمد عباسی بافقی به خبرگزاری “ایلنا” گفته که تضمین امنیت شغلی و ارتقای سطح استخدامی، از دیگر خواسته‌های کارگران معترض شرکت سنگ آهن مرکزی بافق است.

کارگران پشت درهای بسته

کارگران معترض ذوب آهن اردبیل نیز تحت فشار کارفرما قرار گرفته‌اند. ۲۵۷ کارگر این کارخانه نزدیک ۴ ماه دستمزد و حق بیمه طلب دارند اما کارفرما در واکنش به پیگیری این مسئله از سوی نمایندگان صنفی کارکنان، قرارداد آنها را تعلیق کرده است.
خبرگزاری “ایلنا” به نقل از فعالان کارگری اردبیل نوشته که کارفرمای ذوب آهن، روز پس از اعتراضات صنفی کارکنان، درهای کارخانه را به روی آنها بسته اما کارگران توانسته‌اند پس از چند ساعت چالش وارد محل کار شوند.

مقصود مهجورنیاری، رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل، به “ایلنا” گفته که کارفرما علاوه بر بستن درهای کارخانه، سرویس‌ رفت و آمد کارگران را نیز که عمدتا از راه‌های دور می‌آیند قطع کرد.

کارگران ذوب آهن اردبیل در واکنش به رفتار کارفرما به ساختمان اداره کار شهر رفته و جلوی آن تحصن کرده‌اند.

مهجورنیاری اضافه کرده که کارگران سرانجام به کارخانه برگشته‌اند و کارفرما نیز وعده کرده که دستمزد معوقه کارگران را هرچه زودتر بپردازد.

در همین زمینه، مرتضی مقدم، دبیر خانه کارگر اردبیل، در گفتگو با “ایلنا” از وضعیت شغلی نامعلوم انجمن صنفی کارگری در کارخانه یادشده انتقاد کرده وگفته است: «شرایط پیش آمده در حالی است که کارفرمای این واحد صنعتی مدعی مطلوب بودن وضعیت تولید خود است.»

۲۵۷ کارگر اردبیلی در حالی چهار ماه حقوق طلب دارند که خبرگزاری “ایلنا” به نقل از منابع خود می‌نویسد، حجم تولید ماهانه ذوب آهن اردبیل تا سقف ۵ هزار تن برآورد می‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.