یک شهردار زن در مکزیک ساعاتی پس از انتخاب اولین رئیس‌جمهور زن کشته شد

چهارشنبه, 16ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن
یولاندا سانچز، شهردار
توضیح تصویر،یولاندا سانچز گزارش داده بود که تهدید به مرگ شده است و سال گذشته هم ربوده شده بود

۱۵ خرداد ۱۴۰۳ – ۴ ژوئن ۲۰۲۴

چند ساعت پس از برگزاری جشن انتخاب کلودیا شاینباوم به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن در مکزیک، مردان مسلح شهردار زن یکی از شهرهای مکزیک را کشتند.

چند ساعت پس از برگزاری جشن انتخاب کلودیا شاینباوم به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن در مکزیک، مردان مسلح شهردار زن یکی از شهرهای مکزیک را کشتند.

یولاندا سانچز در شهر کوتیجا که از سپتامبر ۲۰۲۱ اداره آن را در دست داشت، هدف گلوله قرار گرفت. او اولین زنی بود که در مکزیک به این سمت انتخاب شده بود.

خشونت گسترده علیه سیاستمداران، انتخابات عمومی مکزیک را که در آن دو زن برای ریاست جمهوری نامزد شده بودند، تحت‌الشعاع قرار داد.

یولاندا سانچز دیروز، دوشنبه سوم ژوئن، در مرکز کوتیجا در میچوآکان در کمین افراد مسلح قرار گرفت.

رسانه‌های محلی می‌گویند که به او ۱۹ گلوله اصابت کرد و اندکی بعد در بیمارستان جان باخت. محافظ او نیز در درگیری با مهاجمان مسلح کشته شد.

تاکنون هیچکس در این ارتباط بازداشت نشده است، اما تصور می‌شود که افراد مسلح متعلق به یک گروه جنایتکار سازمان‌یافته بوده‌اند.

خانم سانچز پس از شروع به کارش به عنوان شهردار در سپتامبر ۲۰۲۱، گزارش کرده بود که تهدید به مرگ شده است.

او در جریان سفر به خالیسکو، ایالت مجاور، در سال ۲۰۲۳ با تهدید اسلحه ربوده شد.

این سیاستمدار گفت که ربایندگان او قبل از آزاد کردنش «تقاضاهایی» داشته و با اقداماتشان او را در معرض «خشونت‌های روانی» قرار داده بودند.

در حالی که خانم سانچز در آن زمان گفت که نمی‌داند ربایندگانش از چه گروه تبهکار بودند، روزنامه‌های محلی می‌گویند که محتمل‌ترین گمان این است که آنها متعلق به کارتل «نسل جدید خالیسکو» هستند.

این گروه در قاچاق مواد مخدر و همچنین آدم‌ربایی برای باجگیری و اخاذی دست دارد.

این کارتل همچنین معروف است که مقامات دولتی را که تسلیم خواسته‌های آنها نمی‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

توضیح تصویر،کارتل‌های خشونت‌آمیز مکزیک یکی از چالش‌های متعددی است که خانم شاینباوم به عنوان رئیس‌جمهور با آن مواجه خواهد بود

خانم سانچز گفته بود مردانی که پس از روی کار آمدنش او را تهدید کرده بودند، از او خواسته بودند که امنیت شهر را به افسران پلیس ایالتی که از گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته پول می‌گیرند، واگذار کند.

او نپذیرفت و از ارتش خواست تا امنیت شهر را تقویت کند. پس از این حادثه محافظان مسلح نیز برای محافظت از او در اختیارش گذاشته شد.

قتل او در روز دوشنبه کمتر از یک روز پس از انتخابات عمومی صورت گرفت؛ انتخاباتی که در ماه‌های گذشته هم تحت‌الشعاع قتل نامزدهای محلی قرار گرفت.

بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۲۰ نفر از نامزدهای انتخابات از سپتامبر تاکنون کشته شده‌اند، اما نظرسنجی‌های مستقل این تعداد را حدود ۴۰ نفر می‌داند.

کلودیا شاینباوم که در رقابت ریاست جمهوری پیروز شد در اول اکتبر به عنوان اولین زنی که بالاترین مقام را در مکزیک به دست آورده است، سوگند یاد خواهد کرد.

سوچیل گالوِز، رقیب شکست خورده خانم شاینباوم، از خشونتی که مبارزات انتخاباتی را خدشه‌دار کرد، انتقاد کرده است.

خانم گالوز گفت که وقتی روز دوشنبه با خانم شاینباوم تماس گرفت، به او گفت که «من مکزیکی را شاهد بودم که درد و خشونت زیادی داشته است. آرزو ‌کردم که او بتواند مشکلات شدید مردم ما را حل کند.»

در حالی که خانم گالوز پس از اعلام برتری غیرقابل انکار خانم شاینباوم در نظرسنجی‌ها شکست خود را پذیرفت، اما بعدتر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان «رقابتی نابرابر توصیف کرد که در آن کل دستگاه دولتی از نامزد مورد نظر خود حمایت کرد».

او همچنین گفت که پیروزی خانم شاینباوم را به چالش خواهد کشید اما مشخص نکرد که چگونه این کار را انجام خواهد داد.

با شمارش اولیه بیش از ۹۵ درصد آرا، خانم شاینباوم با بیش از ۳۱ درصد از خانم گالوز پیش بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.