تشکیل پرونده قضایی برای حسین پاکدل به اتهام توهین به رئیسی و سلیمانی

پنجشنبه, 17ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

قوه قضاییه از تشکیل پرونده برای یک مجری و بازیگر خبر داد. برخی رسانه‌ها متهم را حسین پاکدل معرفی کردند و استوری اخیرش را به ابراهیم رئیسی، قاسم سلیمانی و نحوه مرگ آنان نسبت دادند. در روزهای گذشته ده‌ها شهروند به دلیل شوخی با مرگ رئیسی یا ابراز شادمانی از آن، احضار و بازداشت شدند.

روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد دادستانی تهران اعلام کرد برای یک مجری و بازیگر، پرونده‌ای قضایی تشکیل شده که دلیلش انتشار مطلبی «در جهت بر هم زدن امنیت روانی جامعه، توهین و هتاکی» است.

در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است که دادستانی به دلیل «شیطنت» یک روزنامه، مدیر مسئول آن را احضار و تذکر لازم را به رسانه ابلاغ کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، این روزنامه را «جهان صنعت» معرفی کرد و گفت مدیر مسئول آن پیش از این چند بار احضار و دادگاهی شده است.

تسنیم بازیگر مورد اشاره دادستانی را نیز حسین پاکدل معرفی کرد که در استوری خود ابراهیم رئیسی و قاسم سلیمانی را هدف «تمسخر و هجو» قرار داده است.

فارس، دیگر خبرگزاری امنیتی وابسته به سپاه پاسداران نیز گفت حسین پاکدل «یک استوری توهین‌آمیز علیه شهدا» منتشر کرده بود.

حسین پاکدل، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر است که طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳‏ مدیریت مجموعه نمایشی «تئاتر‌ شهر» تهران را بر عهده داشت.

او در آثاری تلویزیونی و سینمایی بازی کرد و با تلویزیون به عنوان مجری برنامه‌های مختلف و بعضا زنده همکاری داشت.

پاکدل طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۴‏ مدیریت پخش شبکه اول سیما در صدا و سیمای جمهوری اسلامی را بر عهده‌ داشت.

او بهمن سال ۱۳۹۲ از ممنوع‌التصویر شدن خود در صداوسیما خبر داد و گفت از سال‌ها پیش از آن در «فهرست سیاه تلویزیون» قرار گرفته بود.

روز چهارشنبه شماری از طرفداران حکومت و چهره‌های موسوم به «ارزشی» در ایکس خواهان برخورد مقام‌های قضایی با پاکدل به دلیل این استوری شدند.

این حساب‌های کاربری از پاکدل با عنوان «سلبریتی بی‌شرف» یاد کردند و گفتند قوه قضاییه باید او را «نقره‌داغ» و «آویزان» کند.

پاکدل در استوری اینستاگرامش بدون نام بردن از رئیسی یا سلیمانی نوشت: «مطبخ سیاست از مردان پخته، استیک لاستیک می‌سازد؛ از مردان پخمه، کتلت مخصوص رژیم.»

ابراهیم رئیسی و همراهانش روز ۳۰ اردیبهشت امسال بر اثر سقوط بالگرد در جنگل‌های آذربایجان شرقی کشته شدند.

با انتشار خبر سقوط بالگرد او،‌ شمار زیادی از شهروندان با انتشار مطالبی در رسانه‌های اجتماعی به اظهار شادمانی، شادنوشی، رقص و پایکوبی پرداختند.

در پی این شادمانی‌ها، نهادهای امنیتی و قضایی دست به تهدید گسترده شهروندان زدند و در طول یک هفته ده‌ها نفر را در شهرهای مختلف مانند تهران، گرگان، کرمان و تبریز بازداشت کردند.

گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان دادند تعدادی از دانشجویان که در رسانه‌های اجتماعی از مرگ رئیسی ابراز خوشحالی کرده یا جوک‌های مرتبط با آن را بازنشر کردند، به کمیته انضباطی احضار شدند.

ایران‌اینترنشنال روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی نوشت در پی شادی مردم در خیابان‌ها و فضای مجازی، مقام‌های امنیتی، کاربران فضای مجازی و روزنامه‌نگاران را تهدید کردند که «امنیت روانی جامعه» را مخدوش نکنند.

در سال‌های گذشته نیز شماری از شهروندان به دلیل انتشار تصویر «کتلت»، حرف زدن از آن یا آموزش پخت این غذا در رسانه‌های اجتماعی، با اتهام «توهین به قاسم سلیمانی» بازداشت شده‌اند.

سلیمانی بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه ابومهدی المهندس، از فرماندهان گروه عراقی حشد الشعبی در حمله پهپاد آمریکایی به فرودگاه بغداد کشته شد.

همان زمان برخی مقامات سپاه پاسداران گفتند جسد سلیمانی پنج تکه و کوبیده شده بود.

وضعیت جنازه او باعث شد برخی کاربران آن را با «کتلت» مقایسه کنند که با استقبال فراوانی از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

اواسط دی سال گذشته محمد شجاع، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پس از انتشار تصویری از غذای «کتلت» در شب کشته شدن رضی موسوی، در شهر بجنورد بازداشت شد.

یک سال پیش از آن و در زمستان ۱۴۰۱، نواب ابراهیمی، آشپز و بلاگر ایرانی، به دلیل آموزش دستور پخت کتلت در سالروز مرگ سلیمانی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.