حکم اعدام محمدجواد وفایی ثانی، ورزشکار معترض، «برای بار دوم» نقض شد

شنبه, 19ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

حکم اعدام محمدجواد وفایی ثانی، ورزشکاری که پس از اعتراضات آبان ۹۸ در مشهد بازداشت شد و همچنان زندانی است، «برای مرتبه دوم» در دیوان عالی کشور نقض شد.

بابک پاک‌نیا،‌ وکیل آقای وفای ثانی، روز جمعه ۱۸ خرداد اعلام کرد شعبه نهم دیوان عالی کشور با «اصراری تلقی نکردن دادنامه بدوی»، پروندهٔ آقای وفایی ثانی را «برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض» ارجاع کرد.

منابع حقوق بشری او را ۲۷ ساله و قهرمان بوکس آموزشگاه‌های مشهد معرفی کرده‌اند که اسفند ۱۳۹۸ در رابطه با اعتراضات آبان‌ماه آن سال به افزایش ناگهانی قیمت بنزین بازداشت شد.

به گزارش این منابع، آقای وفایی ثانی از زمان بازداشت در مشهد به منظور اخذ اعترافات اجباری در زندان «تحت شکنجه» بوده و برخی نیز ازجمله اتهامات مطرح‌شده علیه او را هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده‌اند.

 

بابک پاک‌نیا دی‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود قاضی دادگاه رأی به «اتهام افساد فی‌الارض» داده و متهم را به اعدام محکوم کرده است. او متهم به «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» بود.

۸۵ فعال حقوق بشر، وکیل و نمایندگان نهادهای غیردولتی در تیرماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای به فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار کمک برای توقف حکم اعدام محمدجواد وفایی ثانی شده بودند.

 

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که صدها نفر کشته شدند.

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته بود «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات بکنید.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سال ۲۰۲۴ خود که نهم خرداد امسال منتشر شد، با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی احکام اعدام در ایران اعلام کرد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی دست کم ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است.

عفو بین‌الملل در گزارش سال ۲۰۲۳ نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۲ اجرای احکام اعدام را دو برابر کرده و ناپدیدسازی قهری، شکنجه و دیگر رفتارهای غیرانسانی، تحقیرآمیز و بی‌رحمانه در کشور به‌صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.