لاکروآ: مسئلۀ کلیدی رژیم ایران در انتخابات آتی نرخ مشارکت برای بازیابی حقانیت است

سه شنبه, 22ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران

مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران © آفتاب نیوز

روزنامۀ فرانسوی “لاکروآ” در مطلبی دربارۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران و تأئید صلاحیت شش نامزد انتخاباتی از سوی شورای نگهبان نوشته است برای رژیم ایران تنها داو و اهمیت این انتخابات نرخ مشارکت رأی‌دهندگان برای بازیافتن مشروعیت یا حقانیت از دست رفته است و علت تأئید صلاحیت مسعود پزشکیان، تنها نامزد اصلاح طلب در این انتخابات، تأمین این نیاز است.

روزنامۀ مسیحیان فرانسه یادآوری کرده است که ابراهیم رئیسی با غیبت بی سابقۀ رأی‌دهندگان انتخاب شد و این غیبت رأی‌دهندگان در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی شدیدتر بود به طوری که در پایتخت تنها ٧ درصد واجدان شرایط رأی دهی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

لاکروآ ضمن اشاره به بحران شدید مشروعیت یا حقانیت رژیم اسلامی ایران به نقل از برنارد هورکد، مدیر تحقیق و کارشناس مسائل ایران، افزوده است : داو اصلی انتخابات پیش‌رو بازیابی مشارکت رأی دهندگان است، اما، در این چارچوب رد صلاحیت محمود احمدی نژاد یک خطای راهبردی از سوی رژیم اسلامی برای تأمین نرخ مشارکت بالا بوده است.

تیری کوویل، پژوهشگر دیگر فرانسوی و کارشناس مسائل ایران، به روزنامۀ لاکروآ گفته است که در انتخابات آینده مسئلۀ اصلی حقانیت یا مشروعیت جمهوری اسلامی است و رهبران تهران با تأئید صلاحیت مسعود پزشکیان امیدوارند نرخ مشارکت را افزایش دهند.

در پایان برنارد هورکد با اشاره به نامزد دیگر این انتخابات، سرتیپ پاسدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته است که اگر چه او محافظه‌کار است، اما، محبوب ملاهای ایران نیست، زیرا فرد روحانی نیست. در عوض، به گفتۀ هورکد، قالیباف از حمایت‌های سپاه پاسداران برخوردار است.

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.