بیش از ۲۰۰ شهروند به‌دلیل واکنش به مرگ رئیسی تحت پیگرد قرار گرفتند

پنجشنبه, 24ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در پی اعمال فشار امنیتی به مردم به دلیل اظهارنظر درباره سقوط بالگرد رئیسی، تنها در استان اصفهان با دست‌کم ۲۰۰ شهروند برخورد قضایی شده است. بررسی ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد برخی از این افراد تنها به‌دلیل واکنش نشان دادن به خبر مرگ رئیسی در فضای مجازی، بازداشت و بازجویی شده‌اند.

طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، دست‌کم سه تن از این افراد به دلیل نوشتن این مطلب که در صورت مرگ ابراهیم رئیسی «نود (عکس عریان) می‌دهند»، با تشکیل پرونده قضایی مواجه شده‌اند.

محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد بیش از ۲۰۰ شهروند ساکن این استان را به تولید، انتشار و بازنشر اخبار کذب و محتوای توهین‌آمیز به رئیسی و همراهانش متهم کرد و گفت برای آنان در دستگاه قضایی پرونده تشکیل شده است.

موسویان این شهروندان را به «تشویش اذهان عمومی» و «بر هم زدن امنیت روانی جامعه» متهم کرد.

رئیسی و همراهانش روز ۳۰ اردیبهشت امسال بر اثر سقوط بالگرد در جنگل‌های آذربایجان شرقی کشته شدند.

با انتشار خبر سقوط بالگرد او،‌ شمار زیادی از شهروندان با انتشار مطالبی در رسانه‌های اجتماعی به اظهار شادمانی، شادنوشی، رقص و پایکوبی پرداختند.

در پی این شادمانی‌ها، نهادهای امنیتی و قضایی دست به تهدید گسترده شهروندان زدند و در طول یک هفته ده‌ها نفر را در شهرهای مختلف مانند تهران، گرگان، کرمان و تبریز بازداشت کردند.

پیش از این در روز ۲۰ خرداد محمود کلوانی، فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه از بازداشت سه شهروند به دلیل انتشار مطالبی در رابطه با سقوط بالگرد رئیسی خبر داده بود.

روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد نیز دادستانی تهران اعلام کرد برای یک مجری و بازیگر، پرونده‌ای قضایی تشکیل شده که دلیلش انتشار مطلبی «در جهت بر هم زدن امنیت روانی جامعه، توهین و هتاکی» است.

پس از آن برخی رسانه‌ها متهم را حسین پاکدل معرفی کردند و استوری اخیرش را به ابراهیم رئیسی، قاسم سلیمانی و نحوه مرگ آنان نسبت دادند.

به دنبال کشته شدن رئیسی، گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان دادند تعدادی از دانشجویان که در رسانه‌های اجتماعی از مرگ او ابراز خوشحالی کرده یا جوک‌های مرتبط با آن را بازنشر کردند، به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

ایران‌اینترنشنال روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی نوشت در پی شادی مردم در خیابان‌ها و فضای مجازی، مقام‌های امنیتی، کاربران فضای مجازی و روزنامه‌نگاران را تهدید کردند که «امنیت روانی جامعه» را مخدوش نکنند.

فشارها و تهدید شهروندان شادمان از مرگ رئیسی به داخل ایران محدود نماند و حامیان جمهوری اسلامی در دیگر کشورها نیز تلاش‌هایی برای خاموش کردن صدای ایرانیان شادمان از مرگ رئیسی کردند.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف همچنان در تلاش است صدای مخالفان سیاست‌های خود را در نطفه خفه کند و مانع انتشار مواضع شهروندان و مردم عادی در رسانه‌ها شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.