گفت‌وگوی مخبر و پوتین درباره همکاری‌های ایران و روسیه

جمعه, 25ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

محمد مخبر پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی درحادثه سقوط بالگرد، سرپرست ریاست جمهوری ایران شد

محمد مخبر پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی درحادثه سقوط بالگرد، سرپرست ریاست جمهوری ایران شد

رسانه‌های دولتی ایران شامگاه پنج‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خبر دارند، رخدادی که به فاصله کوتاهی پس از اعلام تاخیر در امضای «توافق جامع» تهران و مسکو بر سر همکاری‌ها میان دو کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از کاخ کرملین گزارش داد که آقای پوتین و آقای مخبر در این گفت‌وگوی تلفنی درباره توسعه و گسترش همکاری بین ایران و روسیه رایزنی کردند.

این گزارش توضیح بیشتری درباره این مکالمه تلفنی و جزییات آن به دست نمی‌دهد. گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس اما به این اشاره می‌کند که طرفین همچنین درباره تعاملات در سطح بین‌المللی از جمله در رابطه با ریاست روسیه بر گروه بریکس که ایران نیز از ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت کامل آن درآمد گفت‌وگو کردند.

به نوشته اینترفکس، آقای مخبر در این تماس تلفنی «روز روسیه» را که تعطیلی ملی در این کشور محسوب می‌شود به آقای پوتین و مردم روسیه تبریک گفت و «از حمایت‌های مسکو در دوران پرچالش کنونی جمهوری اسلامی ایران» به دنبال مرگ ابراهیم رئیسی، ٰرئیس جمهوری سابق ایران، تشکر کرد.

از سویی پوتین نیز ضمن تبریک عید قربان به مسلمانان ایران، آرزو کرده که انتخابات ریاست جمهوری در ایران موفقت‌آمیز برگزار شود و همچنین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سلام رسانده است.

تنها دو روز قبل از این تماس تلفنی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با تایید گزارش‌ها درباره تعلیق موقت «توافقنامه جامع همکاری‌ها میان ایران و روسیه» گفته بود که امضای این توافقنامه پس از «برطرف کردن مشکلات اداری» از سوی تهران انجام خواهد شد.

آقای لاوروف اظهار داشت: «متن معاهده همکاری جدید روسیه و ایران به‌طور کامل مورد توافق قرار گرفته است، اما فعلاً به دلیل برخی مشکلات اداری مربوط به طرف ایرانی قابل امضا نیست.»

وی افزود: «برای اینکه این معاهده تصویب و برای امضا به رؤسای جمهور ارائه شود، جمهوری اسلامی ایران نیازمند انجام یک‌سری اقدامات قانونی درباره مواردی است که قبلاً در این معاهده تصریح شده است.»

تاکنون هیچ‌یک از طرفین جزئیاتی در مورد این توافقنامه ارائه نکرده‌اند.

در سپتامبر ۲۰۲۲ و در جریان دیدار ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی دو طرف از امضای توافقنامه جدید بزرگی بین مسکو و تهران خبر دادند.

روسیه و ایران در سال‌های اخیر و بویژه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط خود را گسترش داده‌اند و جمهوری اسلامی پهپادهای انتحاری زیادی را در اختیار روسیه قرار داده است که همین موضوع موجب تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، اینترفکس و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.