از زندانیان سوئدی مبادله‌شده با حمید نوری چه می‌دانیم؟

یکشنبه, 27ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

یوهان فلودروس در جلسه دادگاه در ایران

یوهان فلودروس در جلسه دادگاه در ایران

مقام‌های ایرانی و سوئدی روز شنبه ۲۶ خرداد از آزادی دو شهروند سوئدی زندانی در ایران در برابر آزادی حمید نوری، دادیار پیشین دستگاه قضایی ایران که به دلیل نقش داشتن در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، خبر دادند.

دو فرد آزاد شده از زندان‌های ایران که به گفته نخست‌وزیر سوئد در راه بازگشت به این کشور هستند، یوهان فلودروس، دیپلمات پیشین سوئدی، و سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی، هستند.

یوهان فلودروس بهار ۱۴۰۱ برای «سفر گردشگری» به‌همراه چند تن از دوستان خود به ایران سفر کرده بود اما روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در حالی‌که قصد بازگشت داشت، بازداشت شد.

آقای فلودروس از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به «جاسوسی» و «افساد فی‌الارض» متهم شد که می‌توانست حکم اعدام را برایش در پی داشته باشد.

در آخرین جلسه دادگاه این شهروند سوئد که روز هشتم بهمن گذشته در تهران برگزار شد، نماینده دادستان او را متهم کرد که «اطلاعاتی به خارج از کشور منتقل کرده» و با اسرائیل «ارتباط داشته است» و سپس تأکید کرد که «طبق کیفرخواست صادره تقاضای مجازات و صدور حکم اشد» را برای او دارد.

بیستم بهمن ماه خانواده یوهان فلودروس از صدور حکم قریب‌الوقوع «اشد مجازات» برای او ابراز نگرانی کردند. اینگرید، خواهر آقای فلودروس، در مصاحبه با روزنامه گاردین ضمن ابراز نگرانی از وضع جسمی و روانی او در زندان، از وزارت خارجه سوئد خواست هر چه در توان دارد برای آزادی او به کار ببندد.

با این حال دستگاه قضائی ایران برای یوهان فلودروس حکمی صادر نکرد. هرچند که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۲۰ آذر سال گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بازداشت آقای فلودروس گفت: «اتهامات و جرایم مرتکب‌شده از سوی این شهروند سوئدی مشخص است و مستندات کافی در ارتباط با جرایمی که وی مرتکب شده است وجود دارد و جزئیات در این زمینه به دولت متبوع این شهروند اعلام شده است.»

این در حالی است که مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا اولین بار روز ۱۳ شهریور سال گذشته و حدود ۵۰۰ روز بعد از بازداشت یوهان فلودورس توسط ایران، زندانی شدن او در ایران را به شکل رسمی تأیید کرده بودند.

آنها ابتدا هویت او را فاش نکردند تا این که رسانه‌های آمریکایی به نام یوهان فلودروس اشاره کردند و سپس جوزپ بورل نیز هویت و سابقه فعالیت او به عنوان دیپلمات را تأیید کرد.

از سوی دیگر رادیو فردا به اطلاعاتی درباره سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی که به اتفاق یوهان فلودرس با حمید نوری مبادله شد، دست یافته است.

منابع رادیو فردا می‌گویند که آقای عزیزی در آبان ماه ۱۴۰۲ در منزل شخصی خود در منطقه گیشا تهران با هجوم ماموران امنیتی بازداشت شد.

بر اساس اطلاعات همین منابع، او پس از دریافت چندین تلفن و تماس مبنی بر اینکه خانه‌اش دچار ترکیدگی لوله شده ‌و برای همسایه‌ها مشکل و ناراحتی ایجاد کرده است، به ایران رفت تا به وضعیت خانه سروسامان دهد، اما بازداشت شد.

این منابع می‌گویند سعید عزیزی متهم بود که در سوئد به بازداشت حمید نوری کمک کرده است.

برادر همسر او از دوستان ایرج مصداقی است که نقش اساسی در بازداشت حمید نوری در سوئد داشت. منابع رادیو فردا تأکید کرده‌اند که سعید عزیزی شهروندی عادی و غیرسیاسی بود و از ماجرای بازداشت حمید نوری خبر نداشت.

در پرونده او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب دو عکس وجود داشت که از تلفن همراه او به دست آمده بود؛ یک عکس همسرش که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ در سوئد گرفته شده بود و یک عکس فارغ‌التحصیلی دخترش از دبیرستان که پرچم شیروخورشید در دست داشت.

سعید عزیزی به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور متهم شد و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بهمن ماه سال گذشته او را به ۵ سال زندان محکوم کرد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر این حکم را عینا تایید کرده بود. اما وکیلش درخواست اعاده دادرسی کرده بود و پرونده در همین مرحله بود که سعید عزیزی آزاد شد.

سعید عزیزی متولد ۱۳۴۳ است و به سرطان پروستات مبتلا است. وضعیت او در زندان وخیم شده بود و بر اساس اطلاعاتی که رادیو فردا به دست آورده است، یکی از دلایل آزادی او وخامت حالش بوده است.

رضا شفاخواه، وکیل آقای عزیزی، نیز بهمن سال گذشته اعلام کرد که موکلش آقای عزیزی از بیماری «سرطان پروستات» رنج می‌برد.

دولت سوئد دی‌ماه سال قبل بدون اشاره به نام آقای عزیزی اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران یک شهروند ایرانی-سوئدی بالای ۶۰ سال را غیرقانونی بازداشت کرده و خواستار آزادی سریع او شده بود.

استکهلم هویت این مرد را اعلام نکرد ولی خاطر نشان کرده بود که او تابعیت ایران و سوئد را دارد و «بدون هیچ دلیل مشخصی» در آبان‌ماه گذشته بازداشت شده است.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی، دیگر زندانی مرتبط با سوئد در ایران است که در سال ۱۳۹۵ به «اعدام» محکوم شد، اما گزارشی درباره آزادی او منتشر نشده و همچنان زندانی است.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.