چهار روحانی اهل سنت شرق کشور «در ارومیه بازداشت شده‌اند»

دوشنبه, 28ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

افراد بازداشت‌شده از راست به چپ: فاضل مرادی، حسین‌احمد شهیدی، شمس‌الدین مطهری و گل‌محمد منصوری

رادیو فردا

منابع حقوق بشری روز یکشنبه ۲۷ خرداد از بازداشت چهار روحانی اهل سنت شهر خواف، توسط نیروهای امنیتی در ارومیه خبر دادند.

به نوشته این منابع، این چهار تن از روحانیون حوزه علمیه احناف شهر خواف در استان خراسان رضوی هستند که روز ۲۳ خرداد در مسیر بازگشت از سفر به غرب کشور، توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این افراد، شمس‌الدین مطهری (فرزند مدیر حوزه علمیه احناف)، حسین‌احمد شهیدی، فاضل مرادی و گل‌محمد منصوری، همگی از استادان حوزه علمیه احناف خواف، اعلام شده است.

به نوشته این منابع، این بازداشت بدون ارائه حکم قضایی و در حالی صورت گرفت که این روحانیون اهل سنت حدود ده روز پیش به غرب کشور سفر کرده بودند و در حال بازگشت به شهر خود بودند. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات وارده به آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت
بیشتر در این باره:

خبرگزاری قوه قضائیه از تبدیل حکم اعدام ماموستا خضرنژاد به حبس خبر داد

منبع خبری «حال‌وش» که اخبار سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد نوشته که این افراد بدون تفهیم اتهام و توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی در شهر ارومیه بازداشت شده‌اند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر، فشار بر روحانیون اهل سنت و به‌ویژه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان افزایش یافته است.

پس از رویداد مسجد مکی زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ و حمایت علمای اهل سنت از خانواده‌های قربانیان و مجروحان، فشار بر این قشر تشدید شده است.

در تیراندازی به سوی کسانی که پس از نماز جمعه زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ قصد برگزاری تجمع اعتراضی داشتند شماری از آن‌ها کشته شدند که منابع حقوق بشری تعداد آن‌ها را بیش از ۱۰۰ تن گزارش کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در تازه‌ترین سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ خرداد زاهدان تصریح کرد: «ما گفتیم که حادثۀ جمعه خونین زاهدان را محکوم کنید و دل مردم را به دست بیاورید، اما نتوانستند این کار را هم بکنند».

او افزود: «در زمان دولت سیزدهم بسیاری از نمازخانه‌های اهل‌ سنت در شهرها را بستند و سند نمازخانه مرکزی اهل سنت در تهران را بر خلاف قانون به نام افراد دیگر زدند و نماز را تعطیل کردند».

با استفاده از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کلمه، حال‌وش، هه‌نگاو و هرانا/پ.پ/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.