گزارشی از آخرین وضعیت صادق زیباکلام در زندان اوین

دوشنبه, 28ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – صادق زیباکلام، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. وکیل مدافع وی از ابتلای آقای زیباکلام به سرطان خبر داده و اعلام کرده که موکلش شرایط تحمل حبس را ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صادق زیباکلام در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

محمد ایزدی، وکیل مدافع این فعال سیاسی، از ابتلای موکلش به سرطان خبر داد و اعلام کرد: بعد از یک بار مرخصی، موکلم بار دیگر مورد معاینه قرار گرفت و پس از اعلام اینکه بیماری سرطان ایشان در مرحله پیشرفته قرار داشته و نیاز به پرتودرمانی و استراحت دارد، پرونده بار دیگر به مرجع قضائی ارسال شد. با این حال هنوز دستور لازم برای آزادی آقای زیباکلام صادر نشده است.

آقای ایزدی ادامه داد: مقام‌های قضائی از پیشرفت بیماری موکلم در زندان خبر دارند. همچنین همزمان با انتقال آقای زیباکلام به زندان، معاونت دادستان تهران و رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه از پزشکی قانونی درباره بیماری او استعلام کرده بودند.

در همین رابطه، مدیرعامل خبرگزاری میزان طی روزهای اخیر اعلام کرد: وی مدت‌ها پیش دچار بیماری شده بود و طبق قانون مرجع تشخیص عدم تحمل کیفر، پزشکی قانونی است که در این مورد اظهار نظر کرده است. میزان همچنین مدعی شد: زیباکلام همانطور که تاکنون از مرخصی استفاده کرده، می‌تواند برای پیگیری روند درمان از تسهیلات قانونی استفاده کند.

احکام حبس آقای زیباکلام در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت‌ماه به اجرا درآمد.

صادق زیباکلام در پرونده نخست به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی محکوم شد. در دومین پرونده وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم و در پرونده سوم نیز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به شش ماه حبس محکوم شد. احکام صادره پس از فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور، قطعی شدند و روز جاری به اجرا در آمدند.

در سال های اخیر دادستان تهران علیه آقای زیباکلام به‌‍‌ دلیل انتشار مطالبی در خصوص انفجارهای مرگبار کرمان، انتشار اخبار مسمومیت دانش آموزان و  “انتشار مطالب کذب، بدون سند و خلاف واقع” در فضای مجازی اعلام جرم کرده بود.

صادق زیباکلام، متولد ۱۳۳۷، استاد علوم سیاسی در دانشگاه، نویسنده و از کارشناسان ایرانی با گرایش اصلاح‌ طلبی و نو آزادی‌ خواهانه، پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه محکومیت را داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.