بازداشت ۴ نفر و رد فساد مدیران ارشد بهداشت در حریق بیمارستان قائم رشت

چهارشنبه, 30ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

بیمارستان قائم رشت پس از حریق مرگ‌بارش به‌طور موقت تعطیل شد و چهار نفر بازداشت شدند. اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از تاخیر ۳۵ دقیقه‌ای آتش‌نشانی است. این اطلاعات نشان می‌دهند بیمارستان قائم در یک دهه گذشته، بار‌انداز فساد مدیران ارشد بهداشت و درمان بوده است.

اسماعیل صادقی نیارکی، رییس کل دادگستری استان گیلان ظهر روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در بازدید از بیمارستان قائم رشت گفت قاضی ویژه تاکنون چهار نفر را در رابطه با این پرونده بازداشت کرده است.

یکی از تخت‌های بستری در بیمارستان قائم پس از آتش‌سوزی

محمود حسینی، سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری نیز در بازدید از محل حادثه گفت: «قصور مدیریت بیمارستان قائم در حادثه آتش‌سوزی کاملا مشهود و محرز بود و تصمیم به برکناری او گرفته شد.»

او در ادامه گفت: «در حوزه نظارتی هم ترک فعل‌هایی بوده که برخی از مدیران و مسئولان امر به دلیل قصور و کوتاهی عزل می‌شوند.»

حدود ساعت یک‌و‌نیم بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد، بیمارستان قائم شهر رشت آتش گرفت که بر اثر آن دست‌کم ۹ نفر از بیماران بستری در این بیمارستان کشته شدند.

شهرام مومنی، رییس سازمان آتش‌نشانی رشت علت مرگ این افراد را «قطع برق بخش آی‌سی‌یو» و خفگی بر اثر استنشاق «دود زیاد» اعلام کرد.

محمدتقی آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شامگاه سه‌شنبه از تعطیلی موقت بیمارستان قائم خبر داد و گفت: «پس از آتش‌سوزی، کل بیماران این بیمارستان را به مراکز درمانی دیگر منتقل کردیم.»

او افزود: «پس از بررسی خسارات و انجام تعمیرات، مجوز ادامه فعالیت برای بیمارستان قائم صادر خواهد شد.»

بیمارستان قائم روز سه‌شنبه و ساعاتی پس از وقوع آتش‌سوزی در بیانیه‌ای گفت بلافاصله بعد از وقوع حادثه با آتش‌نشانی تماس گرفته شده.

رییس آتش‌نشانی رشت نیز گفت آتش‌نشانان دو دقیقه بعد از دریافت خبر در محل حادثه حضور یافتند.

شاهدان عینی به ایران‌اینترنشنال گفتند ماشین‌های آتش‌نشانی با ۳۵ دقیقه تاخیر به بیمارستان رسیدند؛ در حالی‌ که فاصله بیمارستان تا ایستگاه شماره ۱۳ آتش‌نشانی رشت حدود یک دقیقه است.

یک منبع در آتش‌نشانی رشت در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال تایید کرد عوامل بیمارستان،‌ حادثه را با تاخیر زیاد گزارش کردند.

مشخص نیست چرا ایستگاه آتش‌نشانی با وجود فاصله ۴۰۰ متری، متوجه حریق وسیع در ساختمان بیمارستان نشده است.

یکی از شاهدان آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت که هنگام حادثه در این بیمارستان بستری بود نیز شرح دیده‌هایش را برای ایران‌اینترنشنال ارسال کرد.

او گفت ساعت ۰۰:۴۰ بامداد سه‌شنبه آژیر حریق به صدا درآمد اما پرسنل پرستاری به هیچ‌کدام از بیماران یا همراهانشان اجازه ندادند تا ساعت ۲:۳۰ بامداد از بخش بیرون بروند.

بر اساس گزارش‌ها، آتش‌سوزی در قسمت سرور و یو.پی.اس‌ها و تاسیسات برق اضطراری واقع در طبقه منفی یک ساختمان بیمارستان رخ داد.

مومنی روز سه‌شنبه گفته بود این بیمارستان در سال ۱۳۸۷ پروانه ساختمانی گرفت و قرار بود بر اساس آیین‌نامه ایمنی جدید، به سیستم اطفای حریق مجهز شود.

او ادامه داد: «در سال جاری جلساتی مربوط به ایمنی با رییس بیمارستان قائم رشت برگزار و قرار شد برخی نواقص رفع شود.»

بر اساس صحبت‌های رییس سازمان آتش‌نشانی رشت، مسئولان بیمارستان قائم با وجود تذکرهای شفاهی، سیستم اطفای حریق را در ساختمان نصب نکرده بودند.

روز سه‌شنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه گفت خاطیان و مقصران احتمالی آتش‌سوزی باید شناسایی شوند و تحت نظر قرار بگیرند.

رییس کل دادگستری گیلان نیز گفت پرونده‌ای قضایی با اتهام «قتل غیرعمد» تشکیل شده است.

رشوه و فساد در بیمارستان قائم رشت

یک منبع در شهرداری رشت به ایران‌اینترنشنال گفت مجوز ایمنی بیمارستان قائم در سال ۱۳۹۲ با پرداخت رشوه سه میلیارد تومانی صادر شد.

گزارش مجتبا پورمحسن در ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد این دریافت‌ها و پرداخت‌ها در بیمارستان قائم بی‌سابقه نیست و این بیمارستان در یک دهه اخیر، «بخشی از حلقه فساد مدیران ارشد بهداشت و درمان استان گیلان» بوده است.

بر اساس این گزارش، علیرضا کریم‌زاد حق و همسرش مرضیه مهرافزا که هر دو ارتباطات تنگاتنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی گیلان دارند، این ساختمان شش طبقه را با عنوان «توریسم سلامت و هتل‌درمانی» افتتاح کردند.

هنگام آتش‌سوزی در بیمارستان قائم، ۱۴۲ بیمار در این بیمارستان بستری بودند که پس از عملیات امداد و نجات، ۹۵ نفرشان به بیمارستان‌های دیگر در سطح شهر رشت منتقل شدند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.