احمد زیدآبادی: تا اینجای ماجرا…. 

جمعه, 1ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

یخ عدم مشارکت در انتخابات هنوز نشکسته و فضای آن سرد است. مراجع مؤثر در تأیید صلاحیت‌ها بر این گمان بودند که با با تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان، نرخ مشارکت به طور مؤثری بالا خواهد رفت، اما مشخص بود که صرفِ این کار معجزه‌ای را رقم نمی‌زند. آنچه می‌تواند تا اندازه‌ای به فضای انتخابات گرمایی ملایم بخشد، اعلام نشانه‌های روشن و قاطع از طرف کلیت حکومت برای اصلاح معنادار و ملموس روندهای وضع موجود است که فعلاً دیده نمی‌شود.

اوضاع انگار حتی جهت معکوس پیدا کرده است. “تبلیغات افشاگرانه” علیه محمدباقر قالیباف ظاهراً رأی بدنۀ “جبهۀ انقلاب” را به سمت سعید جلیلی به حرکت در آورده است. اگر آقای جلیلی به دور دوم انتخابات راه یابد و نهایتاً هم با همان رأی ثابت و محدودِ بدنۀ اصولگرایی رئیس جمهور شود، از نگاه من به معنای جهت‌گیری کشور به سمت شرایطی کاملاً بی‌سابقه و مخاطره‌آمیز است.

اگر آقای جلیلی به فرض حتی فرشته باشد و نسخۀ شفابخش تمام آلام و جراحت‌های جامعه در جیبش باشد، صرف نشستن او بر کرسی ریاست جمهوری در داخل و خارج کشور معادل ورود به دل بحران، تعبیر و تلقی می‌شود و تمام آثار روانی و فیزیکی خود را به جا می‌گذارد.

آقای جلیلی چه بخواهد و چه نخواهد به سمبل و نمادِ افزایش سختگیری علیه مردم در داخل و تشدید منازعه‌جویی با جهان غرب در خارج تبدیل شده است. این نقش سمبلیک فارغ از آنچه او واقعاً در سر  می‌پروراند و به زبانی نامفهوم و انتزاعی توضیح می‌دهد، کار خود را خواهد کرد. از این رو، شاید به مخیلۀ هواداران آقای جلیلی خطور نکرده باشد که پیروزی کاندیدای مورد علاقه‌شان آرزوی قلبی گروه‌های برانداز است.

تا این لحظه به نظرم آقای پزشکیان همچنان شانش خود را برای رسیدن به دور دوم انتخابات حفظ کرده است. رأی او عمدتاً مربوط به صداقت و راستگویی و پیشینه و خوی پهلوانی اوست اما این صفات هنگامی در سیاست به کار می‌آید که راه هموار یا حداقل بدون سنگلاخ و فاقد گردنه‌های به غایت خطرناک در پیش باشد.

ستاد او برای کمک به رأی آوریش یا باید مخاطب را متقاعد کند که راه پیش روی او چندان هم مهیب نیست و یا اینکه او با همین ظرفیت قادر به گذراندن کشور از عقبه‌های سخت است. با تحرکات صرفاً شورمندانۀ مورد علاقۀ کمپین‌های انتخاباتی، رأی آقای پزشکی بالاتر از این نمی‌رود.

این تحلیل تا اینجای کار است. ببینیم در هفتۀ پیش رو، اتفاق دراماتیکی رخ می‌دهد یا خیر.

تلگرام نویسنده

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.