اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شد

شنبه, 2ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

اتحادیه اروپا صدور حکم یک سال حبس بیشتر برای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد و خوستار آزادی فوری او از زندان شد.

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت: «نرگس محمدی که پیش از این نیز زندانی و در حال گذراندن چندین حکم زندان است که در مجموع بیش از ۱۰ سال حبس می‌شود، با شجاعت به استفاده از صدای خود برای حفظ کرامت انسانی و حقوق ایرانیان ادامه می‌دهد.»

او افزود که نرگس محمدی به دلیل «مبارزه‌ خود علیه سرکوب زنان در ایران و مبارزه برای ترویج حقوق بشر و آزادی برای همه، برنده جایزه صلح نوبل شد.»

به گفته سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «حقوق اساسی مانند آزادی بیان همیشه باید محترم شمرده شود.»

او در ادامه با اشاره به وضعیت سلامتی نرگس محمدی، گفت که اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی می‌خواهد تا این فعال حقوق بشر را آزاد کند.

به گفته پیتر استانو، اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از احترام به حقوق بشر در ایران و سایر نقاط جهان و برای آزادی تمامی کسانی که مانند او به «ناحق» زندانی شده‌اند، ادامه خواهد داد.

نرگس محمدی ۵۲ ساله از آبان ۱۴۰۰ تاکنون به دلیل چندین محکومیت قبلی در رابطه با کارزارهای خود علیه حجاب اجباری برای زنان و مجازات اعدام در ایران، زندانی است.

مصطفی نیلی، وکیل او، روز ۲۹ خرداد، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که خانم محمدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.

 

 

به گفته مصطفی نیلی، این حکم در پاسخ به فراخوان برای تحریم انتخابات پارلمانی، نامه‌هایی به نمایندگان سوئدی و نروژی، و اظهارنظرهایی درباره دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و دانشجوی ایرانی، است.

نرگس محمدی روز دوم اردیبهشت در پیامی صوتی از زندان اوین، به افشاگری درباره «ضرب و شتم» و «آزار جنسی» دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، پرداخته بود.

صدور حکم جدید علیه نرگس محمدی با اعتراض بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مواجه شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.