رییس پیشین اتاق بازرگانی: تحریم ایران طی ۱۲ سال ۱۲۰۰ میلیارد دلار خسارت داشت

دوشنبه, 4ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

حسین سلاح‌ورزی، رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ (بازه زمانی ۱۲ ساله)، تحریم‌ها حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است.

سلاح‌ورزی در مصاحبه با اکو‌ایران به از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی در ایران از ناحیه تحریم‌ها پرداخت.

این اظهارات چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران منتشر شده است که در صورت پیروزی یکی از نامزدهای اصول‌گرا، احتمال تداوم بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی افزایش می‌یابد.

مسعود پزشکیان، نامزد مورد حمایت اصلاح‌‌طلبان از وضعیت موجود انتقاد می‌کند اما می‌گوید مجری سیاست‌های کلی نظام است که از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شوند.

سلاح‌ورزی تاکید کرد در جریان کارزارهای انتخاباتی در ایران، موضوع تحریم‌ها چندان مورد توجه واقع نشده است.

بر اساس ارزیابی رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران، درآمد سرانه از دست رفته برای هر ایرانی با اعمال تحریم‌ها در بازه زمانی مورد بررسی (دوره ۱۲ ساله) حدود ۱۴ هزار دلار برآورد می‌شود.

به عبارت دیگر، بر پایه این ارزیابی، در این مدت هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه هزار و ۲۰۲ دلار به دلیل تحریم‌ها از دست داده‌ است.

سلاح‌ورزی مشخص نکرد که این ارقام و اعداد را بر اساس اطلاعات کدام نهاد رسمی به دست آورده است.

او درباره این ارزیابی گفت که این میزان بر اساس مقایسه ایران با تعدادی از کشورهایی که به ایران شباهت دارند به دست آمده است.

در این تحقیق، تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه واقعی در ایران با تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه میانگین این کشورها مقایسه و تفاوت آن به عنوان ضرر تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.

سلاح‌ورزی گفت: «کاهش اجباری تولید نفت آسیب‌هایی جدی بر مخازن نفتی وارد کرد که برداشت از این مخازن را غیرممکن کرده است.»

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی بارها اعلام کرده‌اند فروش نفت در دوران ریاست‌جمهوری او افزایش پیدا کرده است.

رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران درباره صادرات غیرنفتی ایران نیز گفت: «در سال گذشته تراز تجاری غیرنفتی منفی شد و صادرات افت کرد.»

او افزود: «از نظر ارزشی هم کالاها گران‌تر شدند و صادرات و واردات به صورت جدی از تحریم‌ها متاثر شدند.»

حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین نیز روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در دیدار جمعی از وزیران و معاونان خود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره مصوبه هسته‌ای مجلس یازدهم (قانون اقدام راهبردی) گفت که این قانون تاکنون ۳۰۰ میلیارد دلار به کشور ضرر زده است.

او گفت: « چرا ۳۰۰ میلیارد دلار در این سه سال به مردم صدمه زدند؟ سالی ۱۰۰ میلیارد دلار، مستقیم و غیرمستقیم، از فروش نفت و پتروشیمی و تخفیف‌هایی که به دیگران می‌دهند، به مردم صدمه زدند. چرا نگذاشتید حل شود؟ مساله برجام در اسفند ۹۹ یا نه، در فروردین ۱۴۰۰ حل می‌شد.»

هفته گذشته، بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی روند کاهشی خود را ادامه دهد و به زیر دو درصد برسد.

بر اساس این گزارش، به دلیل کاهش تاریخی ارزش ریال و تورم بالا، رشد مالی ایران به رکود نزدیک می‌شود.

تولید ناخالص داخلی ایران تحت تاثیر افزایش صادرات نفت در سال‌های گذشته بالاتر رفته و رشد آن در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲/۹ درصد رسیده بود.

بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، رشد مالی ایران در مقطع ۲۰۲۴/۲۰۲۳ برابر با ۱۴۰۲ خورشیدی، ۰/۵ واحد درصد کاهش داشته و به ۲/۲ درصد رسیده بود.

در اواخر دوران ریاست‌جمهوری روحانی و همچنین دولت رئیسی، با وجود برگزاری چندین دور مذاکرات میان تهران و قدرت‌های جهانی، توافقی برای احرای برجام به دست نیامد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.