نشست وین: محقق، طالبان را «یاغی» و مسعود آنها را «راه‌حل کوتاه‌مدت» کشورها خواند

چهارشنبه, 6ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

احمد مسعود، محمد محقق و فوزیه کوفی در جریان چهارمین دور نشست وین در اتریش. 26 جون 2024

احمد مسعود، محمد محقق و فوزیه کوفی در جریان چهارمین دور نشست وین در اتریش. ۲۶ جون ۲۰۲۴ © Ali Maisam Nazari

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» در پایان سومین روز نشست وین، طالبان را راه‌حل موقتی کشورهای منطقه و جهان دانست و تاکید کرد که نشست وین، روی یک راه‌حل فراگیر و نقشه‌راه برای افغانستان، کار می‌کند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز گفت که «معیارهای دوگانه» جهان، سبب بازگشت طالبان «یاغی» به قدرت شده است.

در پایان سومین روز نشست وین، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در واکنش به تعامل برخی کشورها با طالبان، گفت که هم‌اینک، طالبان می‌توانند راه‌حل کوتاه مدت کشورهای منطقه و جهان باشند، اما تاکید کرد که به دلیل نداشتن مشروعیت ملی، هرگز نمی‌توانند به عنوان راه‌حل دائمی پنداشته شوند.

آقای مسعود همچنان گفت که نشست وین به دنبال ترسیم یک نقشه راه برای افغانستان است و تاکید نمود که در دور بعدی این نشست، گفتگوها برای رسیدن به هدف اصلی، ادامه خواهد یافت.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغاستان نیز در جریان این نشست خبری، طالبان را «گروه یاغی» خواند که به گفته او، «معیارهای دوگانه جهان» این گروه را دوباره در افغانستان به قدرت رسانده است.

داود ناجی، نماینده «جبهه آزادی» افغانستان از دیگر اشتراک‌کنندگان این دور از نشست وین، به اعتراض‌های گسترده به این دور از نشست دوحه اشاره کرد و گفت که اعتراض‌های کنونی، نشانه به بن‌بست خوردن نشست دوحه است.

آقای ناجی در پیوند به نادیده گرفته شدن نمایندگان زنان و مردم افغانستان در دور سوم نشست دوحه، گفت که درصورتی که این مساله ادامه یابد، روند سوم دوحه، آخرین دور از این دست نشست‌ها خواهد بود.

در این دور از نشست وین در اتریش، دستکم ۶‬۵ نماینده سیاسی، گروه‌های جامعه مدنی افغانستان، نمایندگان کشورها، سازمان‌های جهانی و آگاهان حضور یافتند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.