گزارشی از آخرین وضعیت پرونده هفت متهم سیاسی

چهارشنبه, 6ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه چهارم تیرماه، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، ابوالحسن منتظر، اکبر دانشفر، بابک علیپور و مجتبی تقوی، متهمان سیاسی به صورت غیر منتظره و بدون تعیین وقت قبلی به دادگاه احضار شدند. رئیس زندان اوین از اعزام آقایان بنی عامریان، علیپور، تقوی و قبادی به جلسه دادگاه در پی امتناع آنها از پوشیدن لباس زندان، ممانعت به عمل آورد. سه زندانی دیگر نیز به دلیل نداشتن وکیل و عدم اطلاع قبلی از برگزاری دادگاه، مانع از تشکیل جلسه دادگاه شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، ابوالحسن منتظر، اکبر دانشفر، بابک علیپور و مجتبی تقوی، متهمان سیاسی محبوس در زندان اوین، به صورت غیر منتظره و بدون تعیین وقت قبلی به دادگاه احضار شدند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان سیاسی به هرانا گفت: “روز دوشنبه چهارم تیرماه، به این افراد اعلام شد که همان روز به شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری احضار شدند. وحید بنی عامریان، بابک علیپور، سیدمحمد تقوی، پویا قبادی به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان به دستور رئیس زندان اوین به دادگاه اعزام نشدند. اما ابوالحسن منتظر، اکبر دانشفر و مجتبی تقوی زمانی که به دادگاه مراجعه نمودند به دلیل نداشتن وکیل و عدم اطلاع قبلی اعتراض کردند که مانع از برگزاری جلسه دادگاه شدند.”

وحید بنی عامریان، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، ابوالحسن منتظر، اصغر دانشفر، بابک علیپور در تاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به ریاست بازپرس علیزاده در یک پرونده مشترک به ظن عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام از بابت اتهام بغی و مجتبی تقوی نیز دیگر متهم این پرونده از بابت اتهام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور و عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام تفهیم شدند.

ابوالحسن منتظر در تاریخ یکم دی ماه سال گذشته و بابک علیپور دیگر متهم سیاسی پاییز سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. در تاریخ چهارم اسفندماه ۱۴۰۲، نیز پویا قبادی به همراه سید محمد تقوی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان چالدران بازداشت و به زندان ماکو منتقل شدند. آنها سپس در تاریخ یازدهم اسفندماه همان سال، به زندان اوین انتقال یافتند. همچنین اکبر دانشفر و مجتبی تقوی پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

ابوالحسن منتظر ۶۵ ساله و از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، پیشتر در سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و چندی بعد آزاد شد. وی در نهایت توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شد. آقای منتظر در سال ۹۹ جهت تحمل حبس به زندان منتقل شد و در فروردین ماه سال گذشته پس از تحمل سه سال حبس به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

بابک علی پور به همراه برادرش روزبه علی پور در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه ۹۷ در بازار تره بار رشت در حال کار دستگیر شدند. سرانجام بابک علی پور توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد. در نهایت بابک علی پور از تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و راهی زندان لاکان رشت شده بود که پس از دو سال حبس به صورت مشروط آزاد شد. وی مجدد از بابت پرونده دیگر بازداشت و به دو سال حبس محکوم شد که در بهار سال گذشته از زندان لاکان رشت آزاد شده بود.

پویا قبادی اهل شهرستان سنقر در استان کرمانشاه و فارغ‌ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه سنندج نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در دو پرونده مجزا توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به هجده سال زندان و تبعید به نیک شهر واقع در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. در نهایت، آقای قبادی در بهار سال ۱۴۰۲، به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

سید محمد تقوی، ۵۷ ساله و از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، دارای مدرک مدرک لیسانس گرافیک دانشگاه تهران که پیشتر از این نیز سایقه محکومیت و تحمل حبس را دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.