رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: چین هر طور دلش می‌خواهد با ما رفتار می‌کند

پنجشنبه, 7ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت ایران خود را در چنبره چین انداخته و پکن «هر طور بخواهد» با حکومت ایران رفتار می‌کند. چین از شرکای اصلی و بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است که در ماه‌های گذشته حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه مورد مناقشه با امارات متحده عربی را زیر سوال برده است.

به گفته آرش نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، اشتباه استراتژیک دولت‌ها در جمهوری اسلامی اعطای همه امتیازات به چین است و رییس‌‌جمهوری بعدی «باید مقابل زیاده‌خواهی‌های چین و روسیه بایستد» و اجازه ندهد که چین، «ایران بزرگ را با اعداد و ارقام بازی داده» و محدود کند.

دولت مستقر و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای گذشته آمارهایی از افزایش فروش نفت در سال‌های اخیر ارائه کردند اما توضیح مشخصی درباره نحوه این افزایش فروش و قیمت‌گذاری آن به دست ندادند.

۳۱ فروردین امسال، فایننشال‌تایمز به نقل از شرکت تحلیل انرژی ورتکسا گزارش داد ایران در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به‌طور متوسط هر روز ۱/۵۶ میلیون بشکه نفت فروخته و مشتری اصلی این محموله‌ها، چین بوده است که بالاترین میزان فروش نفت در شش سال اخیر است.

دوم تیر ماه، جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم از برنامه‌ریزی برای تولید چهار میلیون بشکه نفت تا انتهای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

برخی کارشناسان دلیل اصلی افزایش فروش نفت ایران را عرضه این کالا با تخفیفات عمده به مشتریان می‌دانند.

آرش نجفی هم‌زمان به طلب شش میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی و گم شدن یک میلیارد دلار آن در هنگام انتقال اشاره کرد و دریافت ارز از سئول را اشتباه دولت رئیسی دانست و گفت ایران باید از این کشور در ازای طلبی که داشت، کالا وارد می‌کرد اما: «سر ما کلاه رفته و حرفی هم نمی‌شود زد.»

مبلغ دقیق پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مشخص نیست. ابتدا گفته شد این رقم بین هفت تا نه میلیارد دلار است اما بعدتر اعلام شد طلب ایران از کره جنوبی ۵/۹ میلیارد دلار بوده است.

سال ۱۳۹۸ بانک مرکزی به ازای هر دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی، ۱۱ هزار تومان پول به دولت داد و دولت با گرفتن مبلغی حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان، عملا معادل ریالی پول‌های بلوکه‌شده را گرفت و خرج کرد.

در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بارها اخباری مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در رسانه‌ها منتشر شد، از جمله در شهریور ۱۴۰۲ خبرگزاری رویترز از توافق میان ایران و آمریکا برای پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و مبادله پنج زندانی آمریکایی و ایرانی خبر داد.

دولت رئیسی این امکان را داشت که به جای دریافت تمام مبلغ به صورت ارزی، با واردات کالاهای اساسی مانع از کاهش ارزش پول بلوکه شده ایران در این کشور شود، با این وجود به خاطر کاهش ارزش پول کره جنوبی در مقابل دلار، حدود یک میلیارد دلار از دارایی ایران در این کشور بادریافت ارزی از بین رفت.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.