گزارش میدانی آسوشیتدپرس از ایران؛ مردم بی‌اعتماد و خشمگین به‌حکومت، تمایلی به «رای دادن» ندارند

سه شنبه, 12ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

Iran Election

Iran Election

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی با نگاهی به عدم تمایل شهروندان به مشارکت در انتخابات نمایشی حکومت، نوشت که «خشم عمومی مردم» به دلیل سقوط اقتصاد ایران به پایین‌ترین سطح خود، و سرکوب خونین مخالفان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ «همچنان در حال جوشش است.»

این گزارش، سخنان علی خامنه‌ای، در سال ۱۳۸۰ را یادآور شد که با به «سخره گرفتن» وضعیت مشارکت سیاسی مردم آمریکا، در نماز جمعه گفته بود: «برای یک ملت شرم آور است که ۳۵ یا ۴۰ درصد رای دهندگان، رای دهند.»

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی گفته بود این سطح از مشارکت، نشان دهنده آن است که «مردم آنها به حکومت خود اعتماد ندارند و به سیستم حکومتی هم که به آنها اهمیت نمی‌دهد، هیچ امیدی ندارند.»

آسوشیتدپرس با اشاره به مشارکت ادعایی ۳۹/۹ درصدی مردم در دور اول انتخابات حکومتی ایران، افزود: «ایران اکنون با آنچه آیت الله توصیف کرد مواجه است.»

در بخشی از این گزارش آمده، اکنون، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده «تندرو» سابق هسته‌ای با مسعود پزشکیان «اصلاح‌طلب» جراح قلب که احتمالاً برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به حضور گسترده مردم دارد، روبرو می‌شود. حامیان پزشکیان نسبت به روزهای سیاه در زمان جلیلی هشدار می‌دهند. در همین حال، بسیاری از مردم متقاعد نشده‌اند که رای آنها حتی مهم است.

در خیابان‌های تهران پس از رای گیری ۸ تیر، بسیاری به آسوشیتدپرس گفتند که به انتخابات اهمیتی نمی‌دهند.

لیلا سیدی، دانشجوی ۲۳ ساله دانشگاه که در رشته طراحی گرافیک تحصیل می‌کند، گفت: «من رای ندادم و نخواهم کرد، زیرا هیچ کس به خاطر مهسا و بدبختی‌های بعد که جوانان با آن مواجه می‌شوند عذرخواهی نکرد، نه اصلاح طلبان و نه تندروها.»

احمد طاهری، دانشجوی ۲۷ ساله روانشناسی گفت: «من رای ندادم، زیرا روسای جمهور سابق به وعده‌های خود عمل نکردند» و تاکید کرد «من جمعه آینده نیز رای نمی‌دهم.»

محمدعلی رباطی، مهندس الکترونیک ۴۳ ساله و پدر دو فرزند، گفت که بی‌تفاوتی آشکار مقامات ایرانی نسبت به فشارهای اقتصادی مردم باعث شد او رای ندهد.

رباطی گفت: «پس از سال‌ها مشکلات اقتصادی، من هیچ علاقه‌ای به سیاست ندارم.»

پزشکیان در ایکس نوشته است که دولتش در مقابل اعمال حجاب [اجباری] پلیس و محدودیت‌های اینترنت مقاومت خواهد کرد. با این حال، طاهره نمازی، معلم ریاضی ۳۱ ساله، گفت که «رای نمی‌دهد زیرا هیچ یک از کاندیداها تعهد روشنی در مورد این موضوعات نداده‌اند.»

آنهایی که رای ندادند و با آسوشیتدپرس صحبت کردند «تصمیم خود را تصمیم خود توصیف کردند، نه بخشی از یک تحریم سازمان یافته.»

در زمان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۱۳۹۴، نرخ برابری پول ایران ۳۲ هزار ریال به یک دلار بود. امروز ۶۱۷ هزار ریال به یک دلار است و بسیاری متوجه شده‌اند که ارزش حساب‌های بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و سایر دارایی‌های خود با کاهش فزاینده ارزش پول ایران، کاهش یافته است. این رقم در حال نزدیک شدن به رکورد پایین خود یعنی ۷۰۰ هزار ریال است که برای مدت کوتاهی پس از حمله مستقیم بی‌سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل در ماه فروردین، به آن رسیده بود.

اندیشکده مکرز سوفان، مستقر در نیویورک روز دوشنبه در تحلیلی از مشارکت پایین مردم، گفت: «سطح مشارکت رای دهندگان و برگه‌های سفید رای، نشان دهنده انکار سیاست‌های رژیم، به‌ویژه سرکوب منتقدان و زنانی است که از پیروی از قوانین حجاب اجباری، سر باز می‌زنند.»

آسوشیتدپرس در انتهای این گزارش می‌نویسد؛ پزشکیان در روزهای اخیر بارها به داستان «دهقان فداکار» اشاره کرده است، داستانی که تقریباً برای هر کودک ایرانی در مدرسه، در مورد دهقانی در سال ۱۳۴۰ گفته می‌شود که پیراهن خود را درآورده و آن را به آتش کشیده تا به قطار در مورد صخره‌هایی که سد را مسدود کرده است، هشدار دهد.

اما کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، معتقدند قطار قبلاً سقوط کرده است.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.