ایران «سازمان ملی هوش مصنوعی» تأسیس می‌کند

سه شنبه, 12ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

سرپرست ریاست‌جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران ماده واحده تشکیل «شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» را به نهادهای حکومتی ابلاغ کرد.

تشکیل این نهاد ۲۹ خرداد امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود و رئیس آن توسط رئیس‌جمهوری منصوب خواهد شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری موظف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ سند، اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی را با همکاری ارگان‌های مرتبط، تدوین و جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.

طبق ادعای این سند، جمهوری اسلامی ایران در افقی ۱۰ ساله در جمع «۱۰ کشور پیشرو جهان» در این حوزه قرار می‌گیرد.

بیشتر در این باره:

«‌«‌اوپن‌ای‌آی» عملیات نفوذ از روسیه، چین، ایران و اسرائیل را حذف کرد

شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس‌نیوز ۱۵ اردیبهشت پارسال در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در استفاده فراگیر از هوش مصنوعی برای تحکیم سیستم نظارتی و گسترش رویکرد «سرکوبگرانه» خود علیه شهروندان ایران «استقبال» زیادی کرده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی از پیشرفت‌های فناوری برای ادامه «حکومت ظالمانه» خود استفاده می‌کند و فناوری جاسوسی را برای شناسایی شهروندانی که از نظر حکومت «مجرم» هستند، به خدمت گرفته است.

سند تاسیس «سازمان ملی هوش مصنوعی» ایران مدعی است که یکی از اهداف آن، «حفاظت از حریم خصوصی شهروندان و افزایش رفاه اجتماعی» است؛ موضوعی که در تضاد کامل با عملکرد جمهوری اسلامی است.

یک ماه قبل از انتشار گزارش فاکس‌نیوز، احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی، تأیید کرده بود که این نیرو از دوربین‌های نظارتی و هوشمند برای شناسایی زنانی که حجاب حکومتی را رعایت نکنند، استفاده خواهد کرد.

فردریک کالتونر، مدیربخش فناوری دیده‌بان حقوق بشر، به بخش دیجیتال فاکس‌نیوز گفته است استفاده دولت‌ها از هوش مصنوعی برای تحقق اهداف پلیس در قبال امنیت و امور مرزی، یک روند فراگیر و جهانی است و بسیاری از دولت‌ها بر کاربرد فناوری بر اساس هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند.

هرچند برخی توان حکومت ایران در استفاده وسیع از فناوری هوش مصنوعی را زیر سئوال برده‌اند، اما آقای کالتونر معتقد است که ایران نیز از روند جهانی مستثنی نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، فاکس نیوز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.