مشاور خامنه‌ای: اگر مکانیسم ماشه فعال شود، راهبرد هسته‌ای ایران تغییر می‌کند

چهارشنبه, 13ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

کمال خرازی، مشاور سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی‌ــ Khamenei.ir

خرازی در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز همچنین هشدار داد جمهوری اسلامی از تمام ابزارها برای حمایت از حزب‌الله در جنگ با اسرائیل استفاده می‌کند

کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده است در صورتی که اسرائیل حمله‌ای همه‌جانبه به حزب‌الله لبنان را آغاز کند، خطر وقوع جنگی منطقه‌ای وجود خواهد داشت که در آن تهران و «محور مقاومت» با استفاده از «تمام ابزارها» از حزب‌الله لبنان حمایت خواهند کرد.

خرازی به نشریه فایننشال تایمز گفت جمهوری اسلامی «علاقه‌ای» به جنگ منطقه‌ای ندارد و از آمریکا خواست اسرائیل را تحت فشار بگذارد تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری شود.

او در ادامه افزود: «احتمال گسترش جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت، که تمام کشورها از جمله ایران در آن درگیر خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما چاره‌ای جز حمایت از حزب‌الله با تمام ابزارها و امکانات نخواهیم داشت.»

خرازی اضافه کرد: «گسترش جنگ به‌نفع هیچ‌کس نیست‌ــ نه ایران نه آمریکا.»

در هفته‌های اخیر، بیم آغاز جنگی تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله پررنگ‌تر شده و سخنان تند دو طرف نگرانی‌‌هایی در غرب در مورد واکنش جمهوری اسلامی برانگیخته است.

امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روز جمعه هشدار داد در صورت حمله اسرائیل به حزب‌الله، «جنگی نابودگر» رخ می‌دهد و گفت «همه گزینه‌ها» روی میز است.

یک مقام ایرانی دیگر به فایننشال تایمز گفت که بعید است جمهوری اسلامی اسرائیل را مستقیم هدف قرار دهد، در عوض شبکه‌ گروه‌های شبه‌نظامی محور مقاومت را بسیج می‌کند.

خرازی در ادامه گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، گفت در حالی که بسته به اینکه چه کسی پیروز شود، «تفاوت‌هایی» در رویکرد وجود خواهد داشت، راهبرد کلی سیاست خارجی را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند و بدون تغییر باقی می‌ماند.

او گفت انتخابات فرصتی برای «گشایش جدید» میان جمهوری اسلامی و غرب ایجاد خواهد کرد، اما کشورهای غربی باید از «سیاست‌های فعلی» عقب‌نشینی کنند و بر اساس «برابری و احترام مقابل» با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شوند.

خرازی در ادامه افزود: «اگر آن‌ها تصمیم به همکاری بگیرند، ما آماده‌ همکاری هستیم.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت «ما در پی ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم» اما اگر ایران با تهدیدی موجودیتی مواجه شود، «طبیعتا ناچار خواهیم بود دکترین خود را تغییر دهیم».

خرازی اضافه کرد اگر غرب مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریم‌های سازمان ملل بازگردد، «واکنش ایران شدید و معطوف به تغییر راهبرد هسته‌ای‌اش خواهد بود».

او گفت: «تاکنون، ما تصمیم نگرفته‌ایم اقدام به غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصد کنیم. اما در تلاش بوده‌ایم تا با استفاده از دستگاه‌های متفاوت و تنظیمات متفاوت، تجربه‌مان را گسترش دهیم.»

خرازی در ادامه گفت‌و‌گو در مورد کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین، تاکید کرد که ایران در این درگیری بی‌طرف است و پهپادها را پیش از آغاز جنگ اوکراین به روسیه فروخته بود.

او ضمن رد احتمال فروش موشک به مسکو، گفت «هیچ مانعی برای معاملات تسلیحاتی میان ایران و روسیه وجود ندارد» و تهران در حال مذاکره برای خرید جنگنده‌های روسی است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت: «قرار است در آینده نزدیک یک توافق راهبردی جامع با آن‌ها [روس‌ها] امضا کنیم.»

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.