انتقال «تنبیهی» یک زندانی سیاسی به انفرادی و هشدار درباره سلامت یک درویش زندانی

جمعه, 15ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در ادامه فشارها بر زندانیان سیاسی، محمد تقوی، زندانی متهم به «بغی» به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده و خانواده مظاهر حیدری، درویش زندانی، درباره وضعیت سلامت او در پی اعتصاب غذا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد تقوی، زندانی سیاسی متهم به «بغی» در زندان اوین، از روز دوشنبه ۱۱ تیرماه به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده است.

این زندانی سیاسی پیشین که از ۴ اسفندماه سال گذشته بازداشت شده، به «پرونده‌سازی‌ها» علیه خود معترض بوده و به دلیل عدم دسترسی به وکیل در جلسه دادگاه هم شرکت نکرده است.

او در پرونده‌ای مشترک با پنج متهم سیاسی دیگر در روز ۲۵ اردیبهشت به ظن عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام، به «بغی» متهم شده است.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، بازپرس دادسرای اوین، چند تن از متهمان این پرونده از جمله محمد تقوی را به «ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق» و «بغی» متهم کرده است.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران، متهمان به «بغی» با احتمال مجازات اعدام مواجه هستند.

از سوی دیگر، با ادامه اعتصاب غذای مظاهر حیدری، درویش گنابادی محبوس در زندان شهر کرد، که لبهای خود را دوخته است همسرش نسبت به درخطر بودن جان او هشدار داد.

به گزارش مرکز مشاوه حقوقی دادبان، فریبا حسنی با اشاره به ۱۱ روز بی‌خبری از وضعیت سلامت مظاهرحیدری بعد از اعتصاب غذای خشک و دوختن لبها نوشته:«جان او در خطر است.»

مظاهر حیدری که در تاریخ ۱۹ خرداد بازداشت شده از روز ۴ تیرماه در اعتراض به حکم زندان و «دادرسی ناعادلانه» در دادگاه، بدون داشتن حق دفاع و دسترسی به وکیل، لبانش را دوخت و دست به اعتصاب غذا زد.

این درویش گنابادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» محسوب می‌شود و پیش از آن هم در جریان وقایع گلستان هفتم در زمستان سال ۹۶ در تهران بازداشت و یک سال را در زندان سپری کرده بود.

پیشتر کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی در گزارشی اعلام کرده بود که مقامات جمهوری اسلامی در طول چند دهه گذشته به شیوه‌ای نظام‌مند، بهائیان، مسیحیان، دراویش گنابادی، زرتشتی‌ها، یارسانی‌ها، مسلمانان شیعه و سنی و افراد غیرمذهبی را هدف آزار و اذیت، بازداشت، حبس‌های طولانی‌مدت، تبعید، یا منع شرکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی قرار داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.