رشد شاخص بورس و کاهش نرخ دلار در پی اعلام پیروزی پزشکیان

شنبه, 16ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

پزشکیان بارها بر تلاش برای لغو تحریم‌ها تأکید کرده است

پزشکیان بارها بر تلاش برای لغو تحریم‌ها تأکید کرده است

در پی اعلام پیروزی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب، در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری ایران، شاخص کل بورس ۶۰ هزار واحد رشد کرد و ارزش برابری ریال در مقابل دلار بهبود یافت.

شاخص کل بورس تهران روز شنبه، ۱۶ تیرماه، در لحظه تنظیم این گزارش به دو میلیون و ۱۶۱ هزار واحد صعود کرده که نشان از رشد ۲.۹ درصدی دارد.

بازار سرمایه روز چهارشنبه بازار را با شاخص دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به پایان رسانده بود.

شاخص کل هم‌وزن نیز روز جاری با رشدی ۱۶ هزار واحدی از ۶۹۰ هزار واحد فراتر رفت.

در این میان، هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران نیز به ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود که ۶۵۰ تومان پایین‌تر از روز گذشته است.

نرخ دلار در روز ۱۰ تیرماه، روز بعد از اولین دور انتخابات ریاست‌ جمهوری و بالا گرفتن شانس سعید جلیلی نامزد اصولگرایان برای پیروزی، به ۶۲ هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته بود.

از سوی دیگر، شاخص کل بورس تهران نیز با افتی ۲۳ هزار واحدی، معادل بیش از یک درصد، به زیر دو میلیون و ۷۳ هزار واحد رسیده بود.

مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی و مناظرات بارها اعلام کرد که لغو تحریم‌ها و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، در اولویت برنامه‌های دولت او خواهد بود.

از زمان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷، پول ملی کشور تقریبا ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و بخش بزرگی از افت ارزش ریال در دولت سیزدهم با ریاست ابراهیم رئیسی اتفاق افتاده است. ریال ایران هم‌اکنون کم‌ارزش‌ترین واحد پول جهان است.

چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پس از آن برگزار شد که ابراهیم رئیسی در سانحه هلی‌کوپتر در شمال غربی کشور جان خود را از دست داد.

در سال‌های اخیر، شاخص بورس و نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در واکنش به رخدادهای سیاسی کشور نوسانات زیادی داشته، اما هیچ یک از این‌ها تاکنون پایدار نبوده و بر کیفیت سفره مردم اثر مثبت ماندگار نداشته است.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.