چرا اتهام شریفه محمدی غیر قابل پذیرش و غیر قانونی است؟

شنبه, 16ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

شعبه اول دادگاه انقلاب رشت با صدور حکمی شریفه محمدی فعال کارگری و اجتماعی را به اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرده است.

انتساب اتهام بغی به این فعال کارگری و اجتماعی و در نتیجه صدور حکم اعدام علیه او در حالی است که اساسا هیچ‌یک از فعالیت‌های وی چه در گذشته و چه در حال مشمول تعریف عنوان مجرمانه بغی نبوده است.

بنا بر گزارش‌ها، مستند دادگاه برای انتساب بغی و صدور حکم اعدام، عضویت شریفه محمدی در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» بوده است. گروهی که نه تنها در دنیای واقعی هیچگونه فعالیت مسلحانه‌ای نداشته، بلکه حتی در گزارش‌های رسانه‌های امنیتی در ایران نیز به عنوان یک گروه مبارز مسلحانه از آن نام برده نشده است.

از سوی دیگر از آنجا که به گفته کمیته دفاع از شریفه محمدی عضویت وی در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» مربوط به ده سال پیش بوده است، هرگونه فعالیت این کمیته پس از خروج شریفه محمدی از آن قانونا نمی‌بایست به شریفه محمدی منتسب شود.

شکی نیست از آنجا که بنا بر ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی، شرط «باغی» بودن، عضویت در گروهی است که بر علیه اساس نظام جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه کند و استفاده از سلاح گرم شرط اساسی ارتکاب «بغی» است، ارتکاب این جرم توسط شریفه محمدی کاملا منتفی است و در نتیجه انتساب این اتهام و صدور حکم اعدام علیه او کاملا غیر قانونی و غیر قابل پذیرش است.

دادبان

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.