اختلالات اینترنتی باعث کاهش ۴۰ درصدی ترافیک فروشگاه‌های اینستاگرامی شد

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

اختلالات ادامه‌دار اینترنتی که در دو هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران شدت گرفت موجب کاهش ۴۰ درصدی ترافیک فروشگاه‌های فعال در اینستاگرام و افت ۲۵ درصدی سفارش آن‌ها شد.

بر اساس گزارش پلتفرم «پادرو» که در حوزه ارسال سفارش‌های آنلاین در کشور فعالیت می‌کند، اختلالات مورد اشاره از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

در روزهای گذشته کاربران مختلفی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به تشدید اختلالات اینترنتی و دشواری دسترسی به ابزارهای دور زدن فیلترینگ گلایه کردند. با این حال مقام‌های دولتی از جمله وزیر ارتباطات تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.

اردیبهشت امسال هم‌زمان با سانحه سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی نیز محدودیت‌های دسترسی به اینترنت از سوی دولت افزایش پیدا کرده بود.

حکومت ایران در پی کشته شدن مهسا امینی و آغاز خیزش مردمی سال ۱۴۰۱ دسترسی به اینستاگرام را به همراه پلتفرم‌های دیگری از جمله واتس‌اپ و گوگل‌پلی مسدود کرد. این مسدودسازی که ابتدا «موقت» عنوان شده بود، در ادامه به فیلترینگ دائمی این پلتفرم‌ها بدل شد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی درباره اعتراضات مردمی و در دفاع از این اقدام، خسارات ناشی از فیلتر شدن این پلتفرم‌ها را به گردن معترضان انداخت و گفت هزینه این خسارت‌ها بر عهده ایجادکنندگان «آشوب‌ها» است.

پس از آن انجمن تجارت الکترونیک تهران در بیانیه‌ای نسبت به نابودی چهارصدهزار کسب‌وکار آنلاین اینستاگرامی هشدار داد. به دنبال آن مسئولان جمهوری اسلامی با حمایت از پلتفرم‌های موردتایید داخلی تلاش کردند تا شهروندان ایرانی را به استفاده از جایگزین‌های حکومتی ترغیب کنند.

با این حال گزارش‌های مختلفی نشان می‌دهد فیلترینگ نتوانسته حضور کاربران را در پلتفرم‌های مسدودشده محدود کند.

گزارش‌های داخلی نشان می‌دهد علی‌رغم محدودیت‌های شدید اینترنتی و هزینه‌های مضاعف تهیه فیلترشکن در ایران، ۹۰ درصد کاربران ایرانی پس از فیلترینگ به استفاده مجدد از اینستاگرام روی آورده‌اند.

چندی پیش اندیشکده حکمرانی شریف با انتشار نتایج پیمایشی از استفاده بیش از دو سوم جمعیت کشور از ابزارهای فیلترشکن خبر داد. همچنین بیش از نیمی از پاسخگویان به سوال‌های این پیمایش (۵۸،۴ درصد) با عدم حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه سانسور اینترنت، آن را به ضرر جامعه دانسته‌اند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.