فقط ۴ درصد برنامه مهار ریزگردها اجرا شد

دوشنبه, 26ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

gardriz 2

مهار ۲۰هزار هکتار به‌جای ۵۰۰هزار هکتار کانون ریزگرد درسال گذشته/ دریاچه ارومیه کانون بحران شد

معاون سازمان جنگلها با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله پنجم سالانه باید ۵۰۰ هزار هکتار از کانونهای تولید ریزگرد در کشور مهار شوند گفت: اما سال گذشته به دلیل تأمین نشدن اعتبارات با همکاری وزارت نفت تنها ۲۰ هزار هکتار از این کانون ها در خوزستان مهار شد.

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: از ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور ۳۲ میلیون هکتار در محدوده های بیابانی قرار دارند که از این میزان ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کانون های بحرانی هستند.

مهار ۲.۵ میلیون هکتار کانون های بحرانی بیابانی طی ۵۰ سال

به گفته وی، در طی ۵۰ سال اخیر توانسته ایم از این ۷.۵ میلیون هکتار کانون های بحرانی ۲.۵ میلیون هکتار را احیا و مهار کنیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها اظهار داشت: البته به غیر از کانون های بحرانی بیابانی در این مدت حدود ۵ میلیون هکتار از دیگر اراضی بیابانی که شرایط آنها چندان هم بحرانی نیست مهار شده و در مجموع حدود ۷ میلیون هکتار از اراضی بیابانی کشور را سازمان جنگلها مهار کرده است.

اضافه شدن اراضی اطراف دریاچه ارومیه به کانونهای بحرانی بیابانی در سال های اخیر

گرشاسبی تصریح کرد: وضعیت بیابانی شدن در کشور هر ۴ سال یکبار از طریق تصاویر ماهواره ای بررسی و با دوره های قبل مقایسه می شود که در سالهای اخیر در کشورمان برخی مناطق که پیش از این بیابانی نبودند از جمله اراضی حوزه ارومیه و اطراف دریاچه به مرز هشدار بیابانی شدن رسیده اند.

gardriz 1

سالانه ۱۰۰ هزار هکتار بیابانزایی در کشور

وی عدم توجه به مدیریت جامع حوزه های آبخیز را مهمترین علت بیابانی شدن اراضی در سال های اخیر عنوان کردو افزود: برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی و برداشت بیش از حد خاک برای توسعه موجب شده که سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار در کشور بیابانزایی داشته باشیم .
معاون سازمان جنگلها با بیان اینکه البته سازمان جنگلها از محل اعتبارات سازمانی سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار بیایبانزدایی می کند یادآور شد: در حال حاضر میزان بیابانزایی و بیابازدایی در کشور سالانه با هم برابر است.

به گفته وی، اما همچنان بخش عمده ای از کانون های بحرانی بیابانی در کشور لازم است که بیابان زدایی شوند و به خاطر توسعه حدود ۲۰ میلیون هکتار توسعه کانون های بحرانی در کشور داریم.

توسعه صنایع و خطوط ریلی در کنار اکوسیستم های بیابانی عامل بحرانی شدن

گرشاسبی تأکید کرد: کانون های بحرانی بیابانی معمولا مناطقی هستند که در کنار یک اکوسیستم بیابانی خطوط حمل و نقل ریلی، فرودگاهها جاده ها و صنایع استقرا می یابند و خطر حمل ماسه های بادی را افزایش می دهند مانند آنچه که در سال های اخیر بر اثر احداث مسیر زاهدان به کرمان و یا راه اندازی فرودگاه گناباد و بسیاری از شهرک های جدید در مناطق بیابانی رخ داده است.

بیابان های طبیعی جاذبه توریستی

معاون آبخیز داری سازمان جنگلها گفت: بیابان های طبیعی کشور مانند کویر مرکزی نه تنها از نظر تولید ریزگردها کانون بحرانی نیستند بلکه یکی از جاذبه های توریستی کشور محسوب می شوند پس لازم نیست تمام بیابان های مهار شوند بلکه هر جایی که توسعه ناپایدار در کنار بیابان داریم کانون بحران ایجاد شده که باید مهار شود.

اعتبار لازم برای مهار کانون های ریزگرد تأمین نشد

وی در پاسخ به اینکه بر اساس برنامه پنج ساله پنجم باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از کانون های تولید ریزگرد در کشور توسط سازمان جنگلها با همکاری وزارت نفت و برخی دیگر دستگاهها مهار شود اظهار داشت: به دلیل کمبود اعتبار متأسفانه این برنامه اجرایی نشد و سال گذشته با همکاری وزارت نفت تنها توانستیم در استان خوزستان از ۲۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد این استان ۲۰ هزار هکتار را مهار کنیم .

بررسی تأمین اعتبار برای مهار کانونهای ریزگرد در شورای عالی محیط زیست

گرشاسبی با اشاره به اینکه مهار سالانه ۵۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در کشور نیازمند اعتباری معادل ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان در سال است گفت: با توجه به بودجه دولت چنین امکانی وجود ندارد بنابراین سازمان جنگلها تأمین اعتبار برای مهار سالانه یک پنجم این میزان یعنی حدود ۱۰۰ هزار هکتار را به شورای عالی محیط زیست داده که در دست بررسی است.

موفقیت در پروژه ترسیب کربن

معاون سازمان جنگلها تصریح کرد: با توجه به اینکه منشاء ریزگردها در بیشتر مناطق کشور کشور های عربی هستند در صورت تأمین اعتبار برای مهار این میزان از کانون ها نیز بخش عمده ای از مشکلات بر طرف می شود.

به گفته وی، بخش عمده ای از کانون های تولید ریزگرد در کشور های عربی ازجمله عراق و ایران اراضی کشاورزی رها شده هستند که با پروژه ترسیب کربن توانسته ایم حدود ۲ میلیون هکتار از این اراضی را مهار کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.