محاکمه غیابی مهدی محمودیان به دلیل افشاگری درباره وجود حشره ساس در اوین

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

مهدی محمودیان، زندانی پیشین سیاسی با‌ اتهام «تبلیغ علیه نظام به دلیل بیان وجود حشره ساس در زندان» به صورت غیابی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

او با تاکید بر اینکه ایمان افشاری، قاضی دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به پرونده‌اش را ندارد، اعلام کرد در جلسه دادگاه شرکت نکرده است.

محمودیان، روز یک‌شنبه ۱۷ تیرماه در حساب ایکس خود نوشت که با توجه به حضور نداشتن من در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به گفته‌ کارمندان شاغل در دفتر قاضی ایمان افشاری، حکم به صورت غیابی صادر خواهد شد.

او با بیان اینکه ایمان افشاری، قاضی این شعبه و رییس حفاظت اطلاعات دادگاه انقلاب، در دو سال اخیر حداقل طی رسیدگی به دو پرونده فعالان سیاسی، بدون اینکه خودش در آن پرونده‌ها ذی‌نفع باشد، در مورد او صحبت کرده و با کینه و بغض فراوان علیه‌اش هتاکی کرده، تاکید کرد که او را صالح به رسیدگی به پرونده خود نمی‌داند.

محمودیان خردادماه امسال اعلام کرد که دو پرونده قضایی جدید با شکایت «بهشت زهرا» به‌خاطر مصاحبه در مورد مشکلات شهروندان بهائی در تدفین متوفیان و تایید وجود ساس در زندان اوین، برای او تشکیل شده است.

موضوع وجود ساس در زندان اوین در روز ۲۲ اردیبهشت امسال و به دنبال انتشار نامه‌ای از ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی که از زندان اوین به شرح آزارهای روحی و جسمی ناشی از وجود حشره ساس در بند هشت این زندان پرداخت، آغاز شد.

او در این نامه نوشت که زندانیان این بند از هر تمهیدی استفاده می‌کنند تا از گزش ساس‌ها در امان بمانند اما فایده‌ای نداشته است.

بیشتر بخوانید: ضیا نبوی از زندان اوین: شکنجه با تحمل ساس هم بخشی از محکومیت ماست

پس از آن و باوجود اطلاع‌رسانی چندین زندانی سیاسی دیگر مبنی بر وجود ساس در زندان اوین، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز ۲۴ اردیبهشت این موضوع را تکذیب کرد و بازداشتگاه اوین را «یکی از پاکیزه‌ترین و منظم‌ترین زندان‌های سطح کشور» خواند.

به دنبال تکذیب خبرگزاری میزان، محمودیان روز ۲۵ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بیمارستان طالقانی تهران اعلام کرده از پذیرش بیماران دیالیزی زندان اوین خودداری خواهد کرد. این بیمارستان آلودگی بخش دیالیز به ساس را دلیل این کار اعلام کرده و یک قوطی ساس به عنوان نمونه برای رییس بهداری اوین فرستاده است.»

این روزنامه‌نگار خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی اضافه کرد: «این را هم تکذیب کنید تا فیلم‌های رژه ساس‌ها در زندان منتشر شود.»

جمال عاملی، دیگر زندانی سیاسی که او نیز در بند هشت زندان اوین به سر می‌برد، وجود ساس در این بند را تایید کرد و گفت: «نمی‌توانم بین زخم‌های پوستی ناشی از پیشرفت بیماری خودایمنی و زخم‌های ناشی از گزش ساس‌هایی که اندازه‌شان دو برابر ساس‌های معمولی است، تمایز قائل شوم.»

افشاگری زندانیان سیاسی در مورد شرایط وخیم بهداشتی در زندان اوین، واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشته است.

کاربری در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به تکذیب وجود ساس در زندان اوین از سوی خبرگزاری قوه قضاییه، به طعنه نوشت: «مدت‌هاست که “انکار” نه فقط مکانیسم دفاعی، که اولین راه‌ حل آقایون برای حل مشکلات شده. باشه شما وجود ساس در زندان اوین رو انکار کردید، مسئله ساس حل شد.»

مسعود کاظمی، خبرنگار نیز به تجربه حبس خود در بند دو الف سپاه پاسداران و بندهای یک، چهار، هفت و هشت زندان اوین پرداخت و در شبکه ایکس نوشت: «شهادت می‌دهم زندان اولین جولانگاه ساس است و زندگی با وجود این حشره موذی در اوین، مصائب زندان را چند برابر می‌کند.»

محمودیان آخرین بار به‌دلیل اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، زندانی شد و دی‌ماه ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.

این زندانی پیشین سیاسی، در سال‌های گذشته ۱۳ بار به دادسرا احضار و به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.