هشدار درباره احتمال «همه‌گیری» تب دنگی در ایران

دوشنبه, 18ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

مارس ۲۰۲۴، افراد مشکوک به تب دنگی در مرکز سلامت در ریودوژانیرو، برزیل

مارس ۲۰۲۴، افراد مشکوک به تب دنگی در مرکز سلامت در ریودوژانیرو، برزیل

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید چون پشه همه‌جا و در همه شهرهای ایران هست، بعید نیست تب دنگی در کشور «همه‌گیر» شود و آمار ابتلا نیز مشخص نیست.

این بیماری از نوعی پشه به نام آئِدس منتقل می‌شود و به گفته خانم محرز با وجود پشه، فرد ناقل در هر شهری می‌تواند بین شش تا ۱۰ نفر را مبتلا کند.

او در گفت‌وگویی با «تجارت نیوز» که روز یکشنبه ۱۷ تیرماه منتشر شد تاکید کرده که «این بیماری تازه شروع شده و میزان گستردگی آن در کشور دقیقا مشخص نیست».

مینو محرز خبر داده است که در روزهای آینده قرار است در جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت «ابعاد انتشار این بیماری بررسی شود».

پیشتر عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقل شده از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که دو نوع از پشه آئدس در استان‌های شمالی (گیلان) و جنوبی (هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان) وجود دارند که موجب بیماری تب دِنگی می‌شوند.

تب دنگی که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی می‌شود.

به گفته آقای میراولیایی، در مواردی نیز شخص مبتلا دچار خونریزی‌های مخاطی می‌شود که در این صورت نیاز به مراقبت‌های ویژه و بستری شدن دارد.

آن‌طور که مینو محرز به تجارت نیوز گفته یک بار ابتلا به بیماری تب دنگی، مصونیت نمی‌آورد و هر فرد ممکن است بیش از سه بار به این بیماری مبتلا شود.

از سوی دیگر به گفته خانم محرز در حالی که واکسن برای این بیماری وجود دارد اما متخصصان گفته‌اند که واکسن تنها برای افرادی تجویز می‌شود که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند چون «تزریق واکسن برای آنهایی که تا به حال متبلا نشده‌اند خطرناک است».

او همچنین گفته که هنوز آمار دقیقی از موارد ابتلا به تب دنگی در کشور وجود ندارد.

با این وجود روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد که از اردیبهشت تا کنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده که ۱۳۱ مورد به کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره سفر کرده بودند و تنها هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.

پیشتر آقای میراولیایی مقام وزارت بهداشت میزان مرگ و میر بیماری تب دِنگی را حدود ۲.۵ درصد ذکر کرده و گفته بود که این میزان مرگ و میر ارتباط زیادی به این دارد که بیمار چه زمانی پس از ابتلا به مرکز درمانی مراجعه کند و چه اقدامات درمانی برای او و به چه شکلی انجام شود.

استفاده از اسپری یا قلم ضد حشرات، سکونت در مکان‌های مسقف با تور، استفاده از لباس‌های روشن، بلند و گشادی، پوشاندن پاهان و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم شدید بیماری از جمله مواردی است که این مقام وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان توصیه کرده است.

در ایران مقامات تا کنون مرگ یک نفر را بر اثر ابتلا به تب دنگی تایید کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

مرکز اروپایی کنترل و پیش‌گیری بیماری اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۴ نیز موارد ابتلا در دنیا به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و از این میزان بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو، بسیار شدید بوده است.

سال گذشته میلادی نیز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیش از ۶.۶ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی در بیش از ۸۰ کشور سراسر جهان به ثبت رسیده است.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.