کیمیا یوسفی: برای نمایندگی از «رویاها و آرزوهای دزدیده‌شده» زنان افغانستان در المپیک پاریس‌ شرکت می‌کنم

سه شنبه, 19ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

کیمیا یوسفی، دونده اهل افغانستان که برای حضور در المپیک ٢٠٢۴‬ پاریس انتخاب شده، می‌گوید که در بازی‌های پاریس، برای نمایندگی از «رویاها و آرزوهای دزدیده‌شده» زنان افغانستان، رقابت می‌کند.

کیمیا یوسفی، دونده اهل افغانستان با مسئولان کمیته ملی المپیک آسترالیا
کیمیا یوسفی، دونده اهل افغانستان با مسئولان کمیته ملی المپیک آسترالیا © Australian Olympic committee

المپیک پاریس ٢٠٢۴‬ که تا کمتر از سه هفته دیگر آغاز خواهد شد، سومین المپیک زندگی حرفه‌ای کیمیا یوسفی خواهد بود.

کیمیا که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در٢٠٢١، به آسترالیا رفته و در آنجا پناهنده شد، یکی از ٣‬ زن ورزشکار است که قرار است در المپیک پاریس، از افغانستان نمایندگی کنند.

کیمیا در اعلامیه‌ای که از سوی کمیته ملی المپیک آسترالیا نشر شده، در مورد انگیزه و هدف حضور خود در بازی‌های المپیک چنین گفته است:

این یک افتخار است که از دختران سرزمین خود یکبار دیگر نمایندگی می‌کنم. دختران و زنانی که از حقوق ابتدایی خود محروم گشته‌اند، شامل (حق) آموزش، که مهمترین (مورد) است.

کیمیا در ادامه صحبت‌های خود از تفاوت این المپیک با دو المپیک پیشین سخن زده و گفته که در المپیک ٢٠٢۴‬ پاریس، از «رویاها و آرزوهای دزدیده‌شده» زنان و دختران افغانستان که در زیر اداره طالبان با محدودیت‌ها و سرکوب‌های گوناگونی روبه‌رو هستند، نمایندگی می‌کند.

یونس پوپلزی، دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان نیز در مورد حضور ٣‬ ورزشکار زن در ترکیب تیم المپیکی افغانستان، می‌گوید که «از داشتن ٣ ورزشکار زن برای نخستین‌بار برای بازی‌های المپیک خرسندیم.»

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در ٢٠٢١، مسئولان کمیته ملی المپیک افغانستان و شمار زیادی از ورزشکاران کشور، به خارج از افغانستان رفتند. اینک نیز کمیته ملی المپیک افغانستان از خارج از کشور، فعال است و از ورزشکاران اعزامی، حمایت خواهد کرد.

طالبان که خود در المپیک پاریس منع شده‌اند، در تازه‌ترین مورد، گفته‌اند که از ورزشکاران زنی که از آدرس افغانستان در بازی‌های المپیک اشتراک می‌کنند، حمایت نمی‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.