تاکید پزشکیان بر حمایت از حزب‌الله در برابر اسرائیل؛ آمریکا می‌گوید انتظار هیچ تغییری ندارد

سه شنبه, 19ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران روز دوشنبه ۱۸ تیر با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان، «سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایت‌کارانه» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و دیگر مردم منطقه را محکوم کرد. اعلام موضع او در این موضوع آن هم پیش از آغاز به کار دولتش نشان دهنده این است که در سیاست‌های منطقه‌ای ایران تغییری ایجاد نخواهد شد. ایالات متحده هم تاکید کرد که روی کار آمدن مسعود پزشکیان سیاست آمریکا در قبال تهران را تغییر نخواهد داد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، ۶ ژوئیه ۲۰۲۴.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، ۶ ژوئیه ۲۰۲۴. © AP – Vahid Salemi

پزشکیان در پیامی خطاب به حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله،  گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است». این نامزد جریان موسوم به اصلاح طلب که در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در مقابل سعید جلیلی پیروز شد، افزود که حمایت از «مقاومت» در سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد.

در سخنان مقامات جمهوری اسلامی، زمانی که از «مقاومت» صحبت می‌شود، منظور گروه‌های مسلح نیابتی ایران از جمله حماس و جهاد اسلامی، حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و گروه‌های شبه نظامی عراقی و سوری است.

پزشکیان ابراز اطمینان کرد که «جنبش‌های مقاومت» اجازه نخواهند داد که اسرائیل «به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود» علیه فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.

اعلام حمایت او از حزب‌الله لبنان در حالی است که این جنبش از ۷ اکتبر و شروع جنگ در نوار غزه وارد جنگ مستقیم با اسرائیل شده است. اعلام موضع پزشکیان درباره این موضوع آن هم پیش از آغاز به کار دولتش نشان دهنده این است که تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران در دوران او متصور نیست.

همچنین بخوانیدآیا با پیروزی پزشکیان، احتمال ازسرگیری مذاکره با آمریکا بیشتر خواهد شد؟

 

نشانه دیگر اینکه تقریبا هیچ کشور اروپایی انتخاب رئیس جمهور جدید ایران را تبریک نگفت. ایالات متحده هم تاکید کرد که روی کار آمدن مسعود پزشکیان سیاست آمریکا در قبال تهران را تغییر نخواهد داد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات تغییری اساسی در مسیر ایران ایجاد کند». به گفته وی، علی خامنه‌ای تصمیم گیرنده نهایی در ایران است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «بدیهی است که اگر رئیس جمهور جدید این اختیار را داشت که اقداماتی را برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، توقف تأمین مالی تروریسم، توقف فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه انجام دهد، از این اقدامات استقبال می‌شد». وی افزود که نیازی به گفتن نیست که ما هیچ انتظاری از احتمال وقوع این اتفاقات نداریم.

همچنین بخوانیدخامنه‌ای بار دیگر ارتباط با آمریکا را مردود دانست

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم به این سوال که آیا ایالات متحده مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای با ایران را از سر خواهد گرفت یا خیر، پاسخ منفی داد. با این حال او ضمن شاره به رصد رفتار ایران، افزود که واشنگتن انتظار هیچ تغییری در رفتار ایران را ندارد.

جو بایدن وقتی در سال ۲۰۲۱ وارد کاخ سفید شد، تمایل خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز کرد. اما مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن به دلیل اختلاف بر سر میزان لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا به نتیجه نرسید. از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ هرگونه مذاکره علنی حتی به صورت غیرمستقیم میان دو کشور به حالت تعلیق در آمده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.