عفو بین‌الملل درباره اجرای احتمالی حکم اعدام احمدرضا جلالی هشدار داد

سه شنبه, 19ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

سازمان عفوبین‌الملل درباره اجرای احتمالی حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دوتابعیتی ایرانی- سوئدی در ایران هشدار داد و خواستار جلوگیری از آن شد.

عفوبین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته است که هرگونه برنامه برای اجرای حکم اعدام این متهم را متوقف، حکم اعدام او را لغو و باتوجه به شرایط جسمی‌ این پژوهشگر، آقای جلالی را از زندان آزاد کند.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، اردیبهشت سال ۱۳۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او سپس در دادگاه انقلاب به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شد، اتهامی که او از همان ابتدا رد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در جریان مبادله اخیر زندانیان با سوئد در ازای آزاد کردن حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، دو شهروند سوئدی زندانی در ایران را آزاد کرد و آقای جلالی کماکان در زندان ماند.

حمید نوری به اتهام دست‌ داشتن در اعدام هزاران زندان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ در ایران، در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود.

احمدرضا جلالی در زمان اعتصاب غذا در موارد قبلی (راست) و پیش از بازداشت
بیشتر در این باره:

احمدرضا جلالی در پی وخامت حالش به اعتصاب غذا در زندان پایان داد

احمدرضا جلالی در اعتراض به این موضوع و وضعیت خود در زندان، دست به اعتصاب غذا زد که به‌دنبال وخامت شرایط جسمی‌اش، با پاسخ مثبت به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذا، دست از این اقدام اعتراضی برداشت.

عفو بین‌الملل در عین حال تأکید کرده که روند بازداشت و محاکمه این پژوهشگر دوتابعیتی، ناعادلانه بوده و او باید علاوه بر دسترسی به مراقبت‌های پزشکی لازم، از شکنجه و بدرفتاری بیشتر مصون بماند.

این نهاد حقوق بشری همچنین خوستار تحقیقات و محاکمه سریع و مستقل پیرامون آمران، عاملان، و کمک‌کنندگان به اقدامات غیرقانونی علیه احمدرضا جلالی شد.

ویدا مهران‌نیا،‌ همسر احمدرضا جلالی، روز ۱۵ تیرماه به رادیوفردا گفت که همسرش به‌دلیل «مشکل شدید معده در پی اعتصاب‌های پیشین»، «ضعف جسمانی شدید» و «ضربان قلب و فشار خون پایین» به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

خانم مهران‌نیا نهم تیرماه در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته بود: «وضعیت جسمی احمدرضا بسیار بسیار ضعیف است و با ورود به روز چهارم اعتصاب غذا، زندگی‌اش در معرض خطر جدی قرار دارد».

سازمان عفو بین‌الملل پس از آزادی یوهان فلودروس و سعید عزیزی، شهروندان سوئدی در جریان مبادله با حمید نوری، از این اتفاق ابراز خرسندی کرد، اما کماکان از دولت سوئد خواسته بود همه تلاش خود را برای بازگرداندن او به خانه انجام دهد.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.