اخراج یک دیپلمات جمهوری اسلامی از افغانستان

چهارشنبه, 20ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

طالبان یک دیپلمات ایرانی و مشاور نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان را عنصر نامطلوب معرفی کردند و به او دستور داده خاک این کشور را ترک کند.

اطلاعات رسیده به افغانستان‌اینترنشنال نشان می‌دهد، مقامات طالبان به علی موجانی، دیپلمات ایرانی چند ساعت فرصت داده‌اند افغانستان را ترک کند چون به گفته آنان او «پا را از حد خود فراتر گذاشته است.»

مقامات طالبان در خصوص تخلفات این دیپلمات توضیحی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد اخراج او به حضور بدون هماهنگی و اجازه‌اش در قندهار ارتباط داشته باشد.

موجانی پیشتر گفته بود به‌رغم درخواست رسمی از وزارت‌ خارجه طالبان برای شرکت در نماز عید قربان به امامت ملا هبت‌الله در عیدگاه قندهار، طالبان به او پاسخی نداده‌ است.

با این حال، این دیپلمات ایرانی عازم محل برگزاری نماز در قندهار شده، و آن طور که خود او در شکبه ایکس نوشته است ماموران او را یک ساعت و نیم معطل نگه داشته‌اند و در نهایت مانع حضور او در عیدگاه شده‌اند. به نوشته این دیپلمات ایرانی، ماموران طالبان به او گفته‌اند دفتر ملا هبت‌الله اجازه حضور در عیدگاه را به او نداده‌اند.

ملا هبت‌الله آخندزاده سومین رهبر طالبان است و در حال حاضر رهبر امارت اسلامی افغانستان به شمار می‌رود.

آذر سال ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی، دکتر سلیم، دیپلمات افغانستانی مامور در کنسولگری این کشور در مشهد را از ایران اخراج کرد. این دیپلمات طالبان بعد از آن از ایران اخراج شد که به یک عکاس زن ایرانی حمله کرده و او را به شدت مضروب کرده بود.

اگرچه اختلاف‌نظرها میان ایران و طالبان، به خصوص درباره حق‌آبه هیرمند و مرزها به قوت خود باقی است اما گمان می‌رفت که سفر وزیر خارجه طالبان، امیر خان متقی، در ماه ژانویه سال جاری میلادی به ایران از شدت این تنش‌ها بکاهد.

متقی که در این سفر با فعالان اقتصادی از ایران و افغانستان دیدار کرده بود، تجار ایرانی را به بهره‌برداری از فرصت‌های بازار افغانستان تشویق کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی که انتظار می‌رود به عنوان مشاور ارشد یا عضو کابینه در دولت مسعود پزشکیان خدمت کند، به تازگی مشروعیت طالبان را زیر سوال برده و گفته مشروعیت این گروه همچنان در داخل افغانستان و ایران و در محافل بین‌المللی مورد بحث است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.