قوه قضائیه از احضار «۱۰۰ فعال» فضای مجازی در ارتباط با انتخابات خبر داد

اصغر جهانگیر می‌گوید صفحات اینستاگرامی و کانال‌هایی که با آن‌ها برخورد قضایی صورت گرفته، «سعی داشتند مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند»

رادیو فردا

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از احضار یکصد فرد، تشکیل پرونده برای دو کانال تلگرامی و شناسایی ۵۰۰ حساب اینستاگرامی در طول انتخابات خبر داد که به گفته او مرتکب «تخلف انتخاباتی» شده بودند.

اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه ۱۹ تیر بدون اشاره به نام دو کانال تلگرامی یادشده و اشاره به جزئیاتی درباره صدها حساب اینستاگرامی شناسایی‌شده، تنها گفت که آن‌ها «سعی داشتند مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند».

هیئت نظارت بر مطبوعات در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، هشدار داده بود که «انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات» از مصادیق محتوای مجرمانه به شمار می‌رود که نیازی به شاکی خصوصی ندارد.

عدم نیاز به شاکی خصوصی به این معنی است که مدعی‌العموم می‌تواند رأساً یا بر اساس نظر کار‌گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، علیه افراد و رسانه‌هایی که «متخلف» تشخیص داده می‌شوند، اعلام جرم کند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: «مجموعاً سه هزار و ۹۸۰ نفر که مرتکب تخلفات انتخاباتی شدند مورد توجیه و ارشاد قانونی قرار گرفتند. ۱۰۰ نفر احضار و تذکرات لازم برای جلوگیری از تداوم رفتار خلاف قانون به آن‌ها داده شد».

او همچنین از بازداشت ۱۱۳ نفر که آن‌ها را «مجرم» نامید، در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد، اما گفت که «اکثر آن‌ها در همان روز با اخذ تعهد، وثیقه و تأمین مناسب فعلاً آزاد هستند».

به‌دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، و هیئت همراه او در سانحه سقوط بالگرد در۳۰ اردیبهشت امسال ، انتخابات‌ریاست‌جمهوری زودهنگام در کشور برگزار ‌شد.

قوه قضائیه پس از مرگ او نیز شماری از شهروندان را به‌ اتهام موضع‌گیری در قبال این اتفاق بازداشت و یا احضار کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در طول انتخابات نیز علیه دو رسانه «حاشیه نیوز» و «بامدادنو» به‌دلیل نوع پوشش اخبار انتخابات و آنچه «انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات» خواند، اعلام جرم کرده بود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل