هشدار اندیشکده‌ها و کنشگران آمریکایی: تهران در آستانه ساخت بمب اتمی است

جمعه, 22ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ائتلافی متشکل از دو اندیشکده و چندین سازمان کنشگر آمریکایی هشدار داده‌اند که تهران می‌تواند تنها ظرف چند روز اورانیوم مورد نیاز برای تولید چند سلاح هسته‌ای را تولید کند و جلوگیری از چنین کاری نیازمند اقدامی فوری است و دولت بعدی آمریکا باید گزینه‌های نظامی معتبری را در نظر بگیرد.

این ائتلاف در گزارش مشترکی هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را چنان توسعه داده است که اکنون می‌تواند تنها ظرف چند روز اورانیوم با غلظت مورد نیاز برای تولید چند سلاح هسته‌ای را تولید کند و برای جلوگیری از چنین کاری رییس‌جمهوری بعدی آمریکا باید دست به اقدام فوری بزند و به‌سرعت گزینه‌های نظامی معتبری را در نظر بگیرد.

ائتلاف واندنبرگ، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، دو اندیشکده متشکل از کارشناسان سیاست خارجی و مقام‌های دولتی سابق به همراه هفت اندیشکده دیگر، در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر منتشر شد، نوشتند: «با تمرکز جهان بر جنگ اسرائیل علیه حماس و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، تهران به‌طور پیوسته و بی سر و صدا فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود و در نتیجه احتمال رویارویی مستقیم در سال‌های آینده را افزایش داده است.»

به گفته این دو اندیشکده و گروه‌های کنشگری چون «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، «مسیحیان متحد برای اسرائیل»، «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران»، «پیشبرد آزادی آمریکا»، «ائتلاف یهودی جمهوری‌خواه» و «سازمان صهیونیستی آمریکا» سیاستگذاران آمریکایی و برنده انتخابات امسال به زودی با مرحله‌ای مواجه خواهند شد که باید پاسخی جامع به این تهدیدات بدهند.»

در این گزارش گفته شده است که جمهوری اسلامی از شرایط آشفته جهانی استفاده کرده تا سرعت برنامه هسته‌ای خود را دو چندان کند و بیش از هر زمان دیگری به‌طور بالقوه به ساخت سلاح اتمی نزدیک شود.

به گفته نویسندگان این نامه، این وضعیت نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در میان بخش وسیعی از کارشناسان سیاست خارجی ایالات متحده در مورد تردید آمریکا برای رویارویی با ایران است آن هم در حالی که جمهوری اسلامی به سمت بمب اتمی پیش می رود و تروریسم را در سراسر خاورمیانه تقویت می‌کند.

در این گزارش گفته شده است: «پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، همراه با طیف کامل فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن، بر نیاز فوری به یک استراتژی منسجم و جامع در پاسخ به این تهدیدها تاکید می‌کند و دیگر نمی‌توان از این تهدیدها چشم‌ پوشید.

شورای سردبیری روزنامه وال‌استریت ژورنال هم روز چهارشنبه در یادداشتی ارائه نکردن گزارش از سوی دولت جو بایدن به کنگره درباره وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مصداق قانون‌شکنی خوانده و از دولت بایدن خواسته بود به قوانین موجود در این زمینه برای ارائه گزارش مرتب در هر شش ماه به کنگره پایبند باشد.

وبسایت فری‌بیکن نیز روز پنج‌شنبه در همین زمینه با انتقاد از دولت بایدن، سیاست‌های کنونی دولت در قبال جمهوری اسلامی را مایه تنش با رهبران جمهوری‌خواه در کنگره خواند و نوشت فروش غیرقانونی نفت ایران در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است و سایر اشکال کاهش تحریم‌ها نیز به تهران اجازه داده است به حدود ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای منجمد شده دسترسی بیابد.

در این گزارش تاکید شده است در صورتی که بایدن برای دومین بار پیروز شود، دولت او احتمالا باید سیاست سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از حرکت تهران به سمت بمب هسته‌ای اتخاذ کند.

به نوشته این گروه‌ها، «پیش بینی نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ دست‌کم در حال حاضر غیر ممکن است؛ با این حال، هر دو حزب سیاسی فرصت منحصر به فردی دارند و باید مسئولیت تدوین یک طرح جامع علیه جمهوری اسلامی به‌عنوان دشمن اصلی آمریکا را بپذیرند.

آنها در گزارش خود نوشته‌اند: «ما باید دستور کار رییس‌جمهوری آینده آمریکا را تعیین کنیم تا مانع توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شود، شبکه تروریستی نیابتی آن را هدف قرار دهد و بقای کشور اسرائیل را تضمین کند.»

بر اساس این گزارش، «هر سیاست جدید باید شامل گردهم آوردن دیگر کشورهای غربی برای تحریم برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و اجرای مجدد یک سری تحریمها و اقدامات اقتصادی باشد که سازمان ملل به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) آنها را لغو کرد.»

در این گزارش همچنین تاکید شده است که آمریکا باید برای مقابله با بدترین سناریو آماده باشد. این سناریو به معنای فراهم کردن منابع کافی برای پنتاگون برای اجرای سریع اقدامات نظامی در صورت شکست بازدارندگی از راه‌های دیپلماتیک و یا اعمال تحریم‌ها است و از جمله باید حفاظت کافی از پرسنل، دارایی‌ها، پایگاه‌ها و سفارت‌خانه‌های ایالات متحده، و توانایی بسیج نیروی کافی برای واداشتن جمهوری اسلامی به کاهش تنش پس از حمله آمریکا باشد.

آنها همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا باید با کارزار نفوذ خارجی جمهوری اسلامی نیز به‌طور جدی مقابله کند، نوشته‌اند: «این کارزار شامل برنامه‌ریزی، پشتیبانی و اجرای فعالیت‌های نیابتی، عملیات پرچم دروغین، عملیات اطلاعات نادرست، و … می‌شود. تمامی مقام‌های جمهوری اسلامی را که در تلاش‌های مداوم رژیم برای کشتن مخالفان ایرانی و مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی دخیل هستند، شناسایی، معرفی، محاکمه و محکوم کنید.»

به گفته این ائتلاف، دولت آمریکا همچنین «باید تمرکز بیشتری بر گروه‌های نیابتی تروریستی جمهوری اسلامی از جمله حماس، حزب الله لبنان، حوثی‌ها در یمن، گروه‌های جهادی در عراق و سازمان‌های شبه نظامی در سوریه داشته باشد.»

این گروه‌ها در گزارش مشترک خود گفته‌اند که ایالات متحده باید جمهوری اسلامی را در قبال اقدامات نیروهای نیابتی خود پاسخگو بداند و از جمله با اجرای عملیات اطلاعاتی و نظامی به تهران نشان دهد که چنین سیاستی را در دستور کار خود قرار داده است.

در این گزارش همچنین گفته شده است که نیروهای مخالف جمهوری اسلامی باید از حمایت عمومی بیشتری از سوی آمریکا و متحدانش برخوردار شوند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.