هم‌زمان با گرمای بی‌سابقه، قطع برق به صنایع دارویی رسید

شنبه, 23ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

با تداوم بحران ناترازی انرژی، قطع برق به کشاورزی و صنایع داروسازی رسیده و به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، شرکت‌های تولید دارو با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند. خسارت‌های جبران‌ناپذیری نیز به کشاورزان وارد شده است. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد گرمای هوا تا روز سه‌شنبه ادامه یابد.

در حالی که‌ گرمای بی‌سابقه هوا در بسیاری از مناطق جنوب کشور ادامه دارد، رسانه‌ها از احتمال تعطیلی اداره‌ها یا دورکاری در استان‌های مختلف در روزهای آینده با هدف کاهش مصرف انرژی خبر دادند.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، با افزایش هر یک درجه دما، مصرف برق کشور حدود هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

او دلیل این افزایش مصرف را استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی عنوان کرد.

افزایش بی‌سابقه دما و هشدارهای زرد و قرمز

بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد معمولا دوره بی‌هنجاری دمایی است و پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش سه تا پنج درجه‌ای دما در این بازه زمانی دارد.

رجبی مشهدی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت در شهرستان اهواز بیش از هفت روز دمای هوا بالاتر از ۵۰ درجه بوده که «طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه» است.

سازمان هواشناسی در روز اول تیر برای اهواز که سه روز متوالی دمای بیش از ۵۱ درجه را ثبت کرده بود، هشدار قرمز صادر کرد.

روز سه‌شنبه ۱۹ تیر با عبور دمای هوا از ۵۳ درجه سانتی‌گراد در برخی مناطق استان بوشهر، اداره هواشناسی این استان، هشدار سطح زرد صادر کرد.

رکوردهای جدید مصرف برق

سال‌هاست که با فرا رسیدن تابستان در ایران، دولت‌ها توصیه‌هایی مبنی بر کاهش مصرف برق خانگی برای شهروندان عادی صادر می‌کنند.

با وجود این، محاسبات نهادهای دولتی نشان می‌دهند میزان ناترازی انرژی بسیار بیشتر از حداکثر صرفه‌جویی‌ شهروندان عادی است و بدون سرمایه‌گذاری‌های عظیم ملی نمی‌توان این ناترازی را حل کرد.

رجبی مشهدی روز شنبه در مصاحبه با ایسنا میزان ناترازی برق را ۱۰ هزار مگاوات اعلام و دلیل آن را متوازن نبودن تولید و مصرف عنوان کرد.

او گفت این میزان با «جابه‌جایی ساعت اوج مصرف» در بخش‌های مختلف جبران می‌شود.

رجبی مشهدی روز جمعه رکورد جدید مصرف برق کشور را روزانه ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات اعلام کرد و گفت بیش از چهار هزار مگاوات به میزان مصرف برق کشور اضافه شده است.

نیاز به سرمایه‌گذاری کلان

به گفته رجبی مشهدی، برای پاسخ به این میزان افزایش مصرف، باید «نیروگاه‌هایی با ظرفیت نزدیک به شش هزار مگاوات» احداث شوند و چنین اقدامی نیاز به «دست‌کم پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه» دارد.

این سرمایه‌گذاری‌ها شامل مواردی همچون «توسعه ظرفیت نیروگاهی، شبکه‌های برق و هوشمندسازی شبکه» می‌شود.

مازیار جمشیدی، مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور روز پنج‌شنبه از رشد هشت درصدی مصرف برق در کشور خبر داد و گفت این میزان «معادل دو برابر مصرف برق استان خراسان رضوی» است.

روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ادارات ۱۵ استان ایران به دلیل افزایش مصرف انرژی و گرمای هوا تعطیل شد.

چندین سال است ناتوانی حکومت در تامین برق، صدها شهر و روستا را در تابستان در خاموشی فرو می‌برد.

امسال نیز اعتراض‌های گسترده‌ای به قطع برق صنایع با دستور نهادهای امنیتی شده است.

شهرهای پر‌مصرف و راهکارهای کاهش مصرف

به گفته جمشیدی تقاضای مصرف برق در شهرهای «خوزستان، تهران، البرز، بوشهر، شیراز و مشهد» بیش از سایر شهرهای کشور است.

او گفت که شهروندان با انجام راهکارهایی مانند «تنظیم دمای کولر گازی در دمای آسایش ۲۴ درجه و بالاتر»، «تنظیم کولر آبی روی دور کند» و «استفاده نکردن از تجهیزات برقی در ساعات اوج مصرف» می‌توانند به کاهش مصرف برق در کشور کمک کند.

روز چهارشنبه ۲۰ تیر شرکت توزیع برق تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که میزان مصرف برق در کشور به دلیل گرمای هوا افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است.

در صورت تشدید دمای هوا در روزهای آینده همراه با قطع برق و تعطیلی ادارات و صنایع، پیش‌بینی‌ می‌شود بسیاری از شهروندان با گرمازدگی مواجه شده و سلامتشان به خطر بیفتد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.