مقام وزارت بهداشت: ۴۰ شهر کشور در معرض تب دنگی قرار دارند

شنبه, 23ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ۱۴۹ ایرانی به تب دنگی خبر داد. این مرکز هشدار داد در حال‌ حاضر ساکنان ۴۰ شهر در ایران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. تب دنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس حاصل می‌شود.

شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز شنبه ۲۳ تیر گفت در حال‌ حاضر بیشترین نگرانی درباره شیوع این بیماری از مسافران امارات متحده عربی، افغانستان و پاکستان است.

او از صید پشه ناقل این بیماری در شهرستان بندر لنگه خبر داد و گفت در خوزستان هم قطعا این پشه وجود دارد و احتمال اپیدمی در آن منطقه داده می‌شود.

عرشی از گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌هایی که مواردی از این بیماری را داشته‌اند نام برد و تاکید کرد که این مناطق به‌صورت بالقوه در معرض پشه آئدس هستند یا ممکن است در آینده با آن مواجه شوند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، تنها شهری که «آلودگی محلی» از طریق پشه آلوده دارد، بندر لنگه است و در تهران هم چند مورد از این بیماری دیده شده است.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۲ تیر از شناسایی ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در ایران خبر داده و گفته بود ده‌ها نفر در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گیلان درگیر این بیماری هستند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز چهارم تیر امسال با تایید شیوع بیماری تب دنگی، از ۹۰ مورد گزارش گزش پشه آئدس در ایران خبر داد و گفت تاکنون سه نفر بر اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از سه مورد مرگ ایرانیان بر اثر این بیماری گزارش داد و گفت: «در یک مورد زن ۸۴ ساله‌ با بیماری‌های زمینه‌ای در امارات مبتلا شد و در ایران جان باخت.»

به گفته عرشی، دو نفر دیگر هم پیکرشان به ایران منتقل شد که در امارات متحده عربی مبتلا شده و جان باختند اما «دلیل مرگشان را ایست قلبی ثبت کردند تا موارد فوت در این کشور بالا نرود».

ایرج ضاربان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار، این شهرستان را آلوده‌ترین شهر کشور از نظر وجود پشه ناقل بیماری تب دنگی خواند.

او به «هم‌میهن» گفت تقریبا در تمام شهر چابهار، مرکز دشتیاری و کنارک، این پشه مستقر است.

ضاربان یادآوری کرد سال گذشته ۹ بیمار و امسال سه بیمار مبتلا به این بیماری وارد چابهار شدند.

به گفته او، پشه با گزش فرد بیمار، آلوده می‌شود و بیماری را به فرد دیگری منتقل می‌کند: «بنابراین اگر بیمار قرنطینه نشود، قطعا این بیماری به دیگران منتقل می‌شود.»

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت بیشتر موارد شناسایی شده این بیماری مربوط به کشورهای پاکستان و امارات متحده عربی است و به نظر می‌رسد ایران از اواخر مرداد و در شهریور ماه با اپیدمی آن مواجه می‌شود.

ضاربان گفت سال گذشته ۴۶ هزار زائر پاکستانی وارد سیستان و بلوچستان ‌شدند.

امسال برآورد شده که تعداد این زائران ۱۰۰ هزار نفر شود.

او بر «بیماریابی گسترده» میان «زائران اربعین» با هدف جلوگیری از گسترش چرخه انتقال تاکید کرد.

فرشیدی نیز روز ۱۲ تیر پاکستان را در چند سال اخیر مرکز شیوع بیماری تب دنگی خواند و هشدار داد شهر پنجور این کشور در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهرهای مرزی شرق ایران از مسیرهای اصلی حرکت «زوار اربعین» است.

او همان زمان از نگرانی جدی وزارت بهداشت درباره خطر ابتلای «زائران کربلا» به این بیماری خبر داد.

تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود.

درصد کشندگی تب دنگی پایین است اما بیمار معمولا درد شدیدی را در استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌های خود احساس می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، در سال ۱۳۹۵ نظام مراقبت از این بیماری در ایران آغاز و در سال ۱۳۹۸ پشه آئدس شناسایی شد.

چگونه از ابتلا به «تب دنگی» پیشگیری کنیم؟

به گفته‌ کارشناسان، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «دنگی»، محافظت بدن در برابر نیش پشه است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از ابتلا به دنگی در توصیه‌های خود به شهروندان این کشور اعلام کرد: «دنگی از طریق نیش پشه آلوده به افراد منتقل می‌شود و بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آن، محافظت از خود در برابر نیش پشه است.»

این مرکز به مردم توصیه کرد در صورت سفر به مناطق با شیوع بالا، در مکان‌هایی با تهویه مطبوع ساکن شوند و از دافع حشرات و لباس‌های آستین بلند و شلوار برای جلوگیری از نیش پشه استفاده کنند.

مسئولان وزارت بهداشت در ایران نیز به شهروندان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، لباس بلند بپوشند و از مواد دفع کننده حشرات استفاده کنند.

ایران اینترنشنال 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.