گزارش هه‌نگاو درباره نقض حقوق زنان در یک ماه: حبس و بازداشت دست‌کم ۱۰ زن و ۱۵ مورد زن‌کشی

شنبه, 23ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود درباره نقض حقوق زنان در ایران، از بازداشت و حبس دست‌کم ۱۰ فعال زن، و وقوع دست‌کم ۱۵ مورد زن‌کشی در ماه ژوئن، ماه گذشته میلادی، خبر داد.

بنا بر این گزارش، تهران با سه مورد و رشت با دو مورد بازداشت، بیشترین تعداد بازداشت فعالان زن در ماه گذشته میلادی را به خود اختصاص دادند.

در این بازه زمانی، دست‌کم دو تن از زنان کنشگر، به اسامی آتنا فرقدانی و مریم بایرامی، در مجموع به ۸ سال حبس محکوم شدند.

هه‌نگاو همچنین از وقوع ۱۵ مورد زن‌کشی خبر داد و افزود که ۱۲ تن از این زنان به دست همسران خود و سه زن دیگر به دست مردان خانواده‌ به قتل رسیده‌اند.

سه استان کرمان، هرمزگان و تهران هریک با دو مورد زن‌کشی در ماه گذشته میلادی، دارای بیشترین تعداد زن‌کشی‌ها در ایران بودند.

پیش از این، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تازه خواستار برخورد مسعود پزشکیان با نقض گسترده حقوق بشر از جمله رفع فشارها بر زنان شده است.

دیده‌بان حقوق بشر اشاره کرده که مسعود پزشکیان که در انتخابات حکومتی تیر ماه پیروز شد باید موانع قانونی و اجتماعی گسترده در زندگی زنان را از میان بردارد و شرایط دسترسی آنها به فرصت‌های اقتصادی برابر را فراهم کند.

این نهاد بین‌المللی، مقررات مربوط به اعمال حجاب اجباری را هم از موارد نقض سیستماتیک حقوق زنان برشمرد.

این در شرایطی‌ است که برخورد با کنشگران حقوق زنان ازی سوی جمهوری اسلامی ادامه یافته و دستکم ۸ تن از فعالان زنان در گیلان در روزهای گذشته راهی زندان لاکان رشت شده‌اند.

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.