بلیت قطار ۳۰ درصد گران شد

یکشنبه, 24ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافربری مردادماه ۱۴۰۳ با افزایش ۳۰ درصدی قیمت از صبح یکشنبه ۲۴ تیر ماه آغاز شد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با اعلام این خبر نوشت ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافربری را صادر کرده است.

طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی، پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافربری برای بازه زمانی اول تا ۲۳ مرداد ماه از ساعت ۹ صبح امروز آغاز شده است.

خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در اطلاعیه خود در خصوص پیش‌فروش بلیت اشاره‌ای به افزایش قیمت نکرده نوشت بررسی قیمت‌های جدید بلیت و پیگیری از شرکت‌های ریلی نشان می‌دهد در پیش‌فروش مردادماه، قیمت‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، پیش از این در روز ۱۰ تیر ماه امسال با انتشار مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، از تایید افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطار از سوی راه‌آهن خبر داد.

پس از آن در روز ۱۷ تیر ماه رسانه‌های ایران از جمله «شهرآرا نیوز» گزارش دادند که شرکت حمل‌ونقل ریلی، رجا، بدون هیچ توضیح و اطلاع قبلی، قیمت بلیت قطار را برای اتباع خارجی ۵۰ درصد افزایش داد.

این شرکت دولتی مسئولیت فروش بلیت‌های قطار را بر عهده دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی عبارت «اتباع خارجی» را عمدتا درباره مهاجران افغانستانی در ایران به کار می‌برند.

افزایش بهای بلیت در سیستم حمل‌ونقل ایران تنها مربوط به قطارهای مسافربری نیست.

از ابتدای اردیبهشت امسال، مصوبه شورای شهر تهران، مبنی بر افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی پایتخت (مترو، اتوبوس و تاکسی) در سال ۱۴۰۳ اجرایی شد.

حسین مذنب، مدیرکل بازرسی حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی نیز روز ۳۰ خردادماه از آزاد شدن قیمت‌ بلیت هواپیماها خبر داد و گفت با رای دیوان عدالت اداری دولت دیگر نباید در این مساله دخالت کند.

پس از آن مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی از سوی دیوان عدالت اداری، گفت: «شاهد رشد جدی قیمت در پروازهای داخلی بوده‌ایم.»

کمال هادیانفر، معاون وزیر راه و شهرسازی، روز ۲۰ فروردین امسال با بیان اینکه «در صحبتی که با مردم داشتم آن‌ها می‌گویند بلیت قطار بیش از حد ارزان است»، گفت: «برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار برنامه داریم.»

افزایش بهای کرایه‌های قطار، هواپیما، مترو، اتوبوس و تاکسی در شرایطی است که نتایج بررسی‌ها میان میزان دستمزد تعیین‌شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران در سال ۱۴۰۳ و نرخ سبد معیشت اعلام‌شده از سوی رییس کمیته مزد کانون شوراهای کار استان تهران برای یک خانوار چهار نفره، از شکاف ۱۵ میلیون تومانی دستمزد و هزینه‌های زندگی خبر می‌دهد.

در روزهای ابتدایی امسال افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، اعتراضات گسترده کارگران، نمایندگان آنان و تشکل‌های کارگری مستقل را به دنبال داشت و برخی فعالان کارگری گفتند این رویکرد، کارگران را به سوی فقیرتر شدن سوق می‌دهد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: , ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.