بازداشت مژگان سلمان‌زاده، محقق بهائی، در ماکو

یکشنبه, 24ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رادیوفردا مطلع شده مژگان سلمان‌زاده، فعال بهائی و محقق حوزهٔ روانشناسی فیزیولوژیک، در شهر ماکو در آذربایجان غربی بازداشت شده است.

منابع آگاه به رادیوفردا گفتند خانم سلمان‌زاده که ساکن تهران است، پس از سفر به ماکو و اقامت دوهفته‌ای در این شهر روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

یکی از نزدیکان خانوادهٔ این محقق بهائی به رادیو فردا گفت که خانم سلمان‌زاده «به تازگی پدر و مادر خود را از دست داده و برای کنار آمدن با تنهایی شروع به سفر کرده بود».

مژگان سلمان‌زاده هفتهٔ گذشته در تماس با نزدیکانش اعلام کرده است که به بند عمومی منتقل شده است.

به گفته منابع آگاه با وجود قول مسئولان قضائی برای تعیین قرار وثیقه برای آزادی موقت خانم سلمان‌زاده، این امر تاکنون رخ نداده است.

شواهد و گزارش‌های رسیده به رادیوفردا نشان می‌دهد که فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر بهائیان همزمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، دست‌کم در برخوردهای امنیتی، تبعیض و محرومیت از حقوق اولیه شهروندی و فشار مستقیم بر معترضان و فعالان بهائی بازداشت‌شده، افزایش یافته است.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی در روزهای گذشته تداوم نقض اساسی‌ترین حقوق بهائیان در ایران را بخشی از رویکرد «هدفمند» حکومت حاکم دانسته و آن را مایه «نگرانی ویژه» توصیف کردند.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.