استفاده از «چهارپایان» برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه

پنجشنبه, 28ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

یک مقام محلی شهرستان کهگیلویه می‌گوید به دلیل نبود امکانات برای رسیدن به محل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوه‌سیاه، از «الاغ» استفاده می‌شود.

نجیب‌الله ایزدخواه، بخشدار چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه روز دوشنبه ۲۵ تیرماه با اشاره به «سخت‌گذر» و «صعب‌العبور» بودن منطقه، به خبرگزاری ایسنا گفت: «پوشش گیاهی پرپشت و وزش باد شدید شرایط مهار آتش را کند کرده است.»

مقامات محلی مناطق مختلف ایران به خصوص جنگل‌های زاگرس در سال‌های اخیر یکی از دلایل اصلی عدم مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها را «کمبود امکانات» عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که این جنگل‌ها هرساله با آغاز فصل گرما دچار حریق و آتش‌سوزی می‌شوند.

جنگل‌های زاگرس ۱۱ استان کشور را در برگرفته و از استان آذربایجان غربی آغاز شده و تا ‌فیروزآباد فارس امتداد دارد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور روز گذشته با اشاره به آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس در هفته‌های اخیر به خبرگزاری ایسنا گفت تنها در آتش‌سوزی کوهستان خائیز «۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی» دچار حریق شدند.

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خائیز روز جمعه ۲۲ تیرماه پس از پنج روز در حالی مهار شد که جواد هادی اصل، فعال محیط زیست، در این زمینه گفت «حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد» از منطقهٔ حفاظت‌شده خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخته است.

مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز این آتش‌سوزی را «مهیب، گسترده و سرکش» توصیف کرده بود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد «۱۴هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌ها از بین می‌رود».

روزنامه اطلاعات نیز اردیبهشت امسال در این زمینه نوشت که در طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، یعنی در طی ۱۰ سال، «بیش از ۲۲ هزار» مورد آتش­‌سوزی جنگل­‌ها و مراتع در کشور رخ داده و در این میان «بیش از ۱۰۳ هزار هکتار» از جنگل‌های ایران خاکستر شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.